בנית ממ״ד בבית פרטי

למה כל כך חשוב להיערך ולבנות ממ”ד בבית במדינת ישראל?

ממ”ד הפך לחיוני בארץ, בעיקר על רקע המצב הביטחוני. בניית ממד בבית משותף או פרטי הפכה לנחוצה החל בשנות התשעים של המאה שעברה. לאחר מלחמת המפרץ ב-1993 נחקק החוק שהמחייב הקמה של מרחב מוגן בבנייני מגורים ובמבנים אחרים. מדובר בחדר מוגן, המספק הגנה מפני רסיסים, הדף או התקפה בנשק כימי. חשיבותו של הממ”ד באה לידי ביטוי במבנה הייחודי שלו – הוא עשוי קירות יצוקים מבטון, מצויד בדלתות וחלונות מפלדה אטומה והרמטית. זהו אמצעי זהירות מפני הפצצות והתקפות טילים, שלמרבה הצער ממשיכים מפעם לפעם להוות איום בפני אזרחי ישראל.

באנר הנעה לפעולה IPAC

תהליך בניית הממ”ד – מהתוכנית ועד גמר העבודה

אם נדרשת לכם היתר הוספת ממד לבית פרטי, תרצו בוודאי לדעת שתהליך הקמת הממ”ד מתחיל בשימת לב לתקנות המחייבות ולמפרט שנקבע על ידי הגורמים המתאימים ובראשם פיקוד העורף. מדובר בחדר שגודלו לרוב לפחות 9 מ”ר, מצויד בקירות בטון בעובי של 25 ס”מ לפחות (קירות חיצוניים) ו-20 ס”מ לפחות בקירות פנימיים. אך בטרם מתחלים לבנות, יש להביא בחשבון את התהליך שנציג להלן.

תהליך הבניה:

  1. תכנון ראשוני בליווי אדריכלי או הנדסי. התכנון על פי הנחיות הגורמים המתאימים, לאור חוקי ותקנות הבניה וכללי הבטיחות של פיקוד העורף.
  2. הגשת תוכניות בנייה לרשות המקומית לקבלת היתר בניה.
  3. בחירת קבלן, עדיפות לבעל ניסיון בבניית ממ”דים.
  4. הזמנת חומרים העומדים בתקני בטיחות, למשל בטון, דלתות פלדה אטומות, מערכת אוורור.
  5. הקמת היסודות, בניית קירות מחוזקים. לאחר מכן התקנת הדלתות והחלונות האטומים.
  6. התקנת שקעי חשמל ותקשורת, התקנה ובדיקה של מערכת האוורור.
  7. עבודות גימור כגון צביעה, הנחת ריצוף, גופי תאורה.
  8. בדיקות תקינות ואישורי בטיחות.
  9. קבלת אישור גמר.

לוגו החברה - IPAC שירותי הנדסה ואדריכול

עשוי לעניין אתכם | כמה זמן לוקח לקבל היתר בנייה >>

שיקולים לבחירת המיקום האופטימלי לממ”ד

בעת קביעת מיקומו של ממ”ד בבית פרטי, יש לקחת בחשבון גורמים שונים. העיקריים שבהם:

  • נגישות – גישה נוחה לכל בני הבית במקרה חירום.
  • חוזק מבני – בחירת מיקום בתוך הבית, שבו החוזק המבני והתמיכה הם החזקים ביותר האפשריים. חשוב להימנע מבחירה במיקום שבו עלולה להיות חולשה במבנה או תמיכה בלתי מספקת.
  • פונקציונליות – שילוב הממ”ד במבנה הבית, בצורה שמתאימה ונוחה לניהול שגרה יום יומית, בהתחשב בשימוש היום יומי של החדר. נזכור כי בשגרה ממ”ד עשוי לשמש כחדר שינה או חדר עבודה.
  • עמידה בתקני בטיחות – בחירת מיקום שתואם בנייה לפי תקנות הבטיחות. למשל, שהחלל משאיר מקום לדלת הדף, שאין בעיה בהתקנת חלונות תקניים וכו’.
  • גודל החדר – בחירת מיקום שיתאים להתקנת ממ”ד במידות המינימליות (או יותר) על פי התקן הנוכחי.
  • התייעצות עם אנשי מקצוע – רצוי לקבל חוות דעת מאדריכל או מהנדס לצורך בחירה במיקום אופטימלי, תוך התחשבות בכל הגורמים שציינו ולפי דגשים נוספים בכל מקרה לגופו.

אילו אישורים נדרשים על מנת לקבל היתר בנייה?

בניית ממד בבית פרטי כרוכה בכמה צעדים בירוקרטיים ובהשגת האישורים הנדרשים.

  • מסמכי בעלות – הוכחת בעלות על הנכס.
  • הגשת בקשה ראשונית, להיתר בניה בעירייה.
  • הגשת תוכניות בנייה מפורטות של הממ”ד, בהתאם לתקני הבטיחות שנקבעו על ידי פיקוד העורף ולפי תב”ע רלוונטית.
  • תוכניות אדריכליות שכוללות שרטוטים אדריכליים והנדסיים.
  • אישור בטיחות ותקינות מבנית.
  • אישורים בנושא תשתיות כגון חשמל, אישור עמידה בבטיחות אש וכדומה.

עוד באותו נושא | תוקף היתר בניה >>

כך תבחרו את הקבלן המתאים והאיכותי ביותר:

אין תחליף לבחירה בקבלן הנכון לבניית ממ”ד. העדיפו קבלן בעל ניסיון בבניית ממ”דים, תחת הכללים והתקנות העדכניים ביותר. בדקו שמדובר בקבלן רשום, מורשה, שעובד תחת ביטוח עבודות קבלניות. בנוסף, רצוי לקבל המלצות מאנשים שאתם סומכים עליהם. בררו מראש עם הקבלן לגבי לוחות זמנים, עלויות, יכולתו ומוכנותו לבצע התאמה אישית לצרכים שלכם. במידת האפשר, לא יזיק לבקר במבנה שבו הקים הקבלן ממ”ד בעבר, לצורך התרשמות.

התאמה אישית של הממ”ד לצרכים הספציפיים שלכם

אומנם הממ”ד הוא בראש ובראשונה בעל תכלית בטיחותית, אבל אין סיבה שלא להתאים אותו לצרכים שלכם. ההתאמה תיעשה לאור השימוש המיועד של החלל בזמנים של רגיעה ביטחונית. לרוב, בזמני רגיעה הממ”ד ישמש כחדר שינה, כמשרד ביתי, פינת צפיה או חדר פנאי ומשחקים. ההתאמה יכולה לכלול בחירה בין סוגי גימור שונים, התאמת העדפות ריצוף, פתרונות תאורה, תוספת שקעים.

כדאי לשקול התקנת ריהוט ופתרונות אחסון, שיאפשרו שימוש מיטבי בחלל מבלי לפגוע ברמת הבטיחות והנוחות בחירום. כלומר, התאמה אישית צריכה לשמור על כניסה נוחה ומהירה וסגירת דלת במקרה הצורך. מומלץ ריהוט קומפקטי או כזה שניתן להזיז בקלות. שימו לב שכל התאמות שבחרתם לא באות על חשבון מאפיינים בטיחותיים. למשל, כל שינוי בקירות, בדלת, במערכת האוורור או בחלון, אך ורק תוך ייעוץ עם איש מקצוע הבקיא בתקנות הקמת ממ”דים.

כמה באמת עולה לבנות ממ”ד בבית פרטי?

עלות בניית ממ”ד בבית פרטי תלויה בגורמים כגון מיקום, גודל, אופי התאמה האישית. נכון ל-2024, הוספת ממ”ד למבנה בנוי יכולה להגיע למחיר של 150,000 ₪ ויותר. עלות זו מושפעת לא רק מהדרישות הטכניות אלא גם מעלויות חומרי הבניה, מדד תשומות הבניה ועלויות כוח העבודה. עם זאת, צריך לזכור כי לצד עלות הבניה, הקמת ממ”ד נוטה להעלות את ערך הנכס (וכמובן ישנו הערך הבטיחותי עבור בני הבית, זהו ערך שקשה לכמת במונחי כסף).

טיפים לתכנון תקציבי נכון לפרויקט בניית ממ”ד:

  • קבלו הערכת עלות מפורטת – בדקו היטב את כל הסעיפים, עלויות החומרים, עלויות עבודה, עלות של הוצאת היתרים.
  • קחו בחשבון הוצאות בלתי צפויות – מומלץ להקצות עוד 10-20% מסך התקציב המתוכנן, עבור עלויות בלתי צפויות שלא ניתן לחזות מראש.
  • סדר עדיפויות – ערכו סדר עדיפויות, אילו עלויות חיוניות ואילו דברים הם תוספות ולא חובה.
  • מעקב בזמן אמת – עקבו אחר כל ההוצאות לאורך הפרויקט וביצוע התאמות לפי הצורך.

התאמות נגישות לממ”ד – למי זה חשוב?

ביצוע התאמות של נגישות בממ”ד נחוצות בעיקר בבתים שבהם מתגוררים (או מתארחים לעיתים קרובות) בני גיל הזהב, בעלי מוגבלויות וכל מי שעלול לעמוד בקשיים או באי נוחות בממ”ד רגיל. מאפייני נגישות לדוגמא יהיו הרחבת פתחים, למעבר של כיסא גלגלים, התקנת ריצוף מחוספס שמונע החלקה, הקמת פתרונות אחסון, שקעים ומתגים בגובה מותאם. שימו לב שבממ”ד חשוב לאחסן ציוד חירום ואספקה, במקום שיהיה בהישג ידם של בני הבית, לרבות מבוגרים וילדים.

אולי יעניין אותך:

חוק בניית ממ״ד | תוספות בניה עד 25 מטר

בנייה בשלבים או בנייה כוללת? היתרונות והחסרונות

בניית ממ”ד אפשרית הן בשיטת השלבים והן בשיטת הבנייה הכוללת. ההחלטה אם לבנות ממ”ד בשלבים או להשלים את הבנייה בבת אחת כרוכה בשורה של שיקולים וגורמים, יש יתרונות וחסרונות לכל שיטה. על מנת לקבל החלטה מושכלת, תוכלו להתרשם מהיתרונות ומהחסרונות של כל אחת מהשיטות הללו.

בנייה בשלבים יתרונות:

  1. נוח יותר מבחינה פיננסית – בנייה בשלבים מאפשרת לפרוס את עלות הבניה לאורך זמן. זה יכול להפחית את הנטל הכספי.
  2. יכולת שינויים והתאמה – בניה בשלבים מאפשרת לבצע שינויים או התאמות בשלבים מאוחרים, על פי שינויים בתקנים או לפי צרכים והעדפות בהמשך.
  3. נוחות ביום יום – בניה בשלבים קטנים ומצומצמים פחות מפריעה בשגרת חיי היומיום.
  4. כמו כן, בבניה בשלבים ניתן להכניס שיפורים שיתכן שכיום עדיין אינם זמינים (דלתות משופרות, בטון מחוזק וכדומה).

בנייה בשלבים חסרונות:

  1. התארכות הבניה – השלמת הפרויקט בשלבים גורמת להתמשכות הבניה.
  2. סיכוי לעלות גבוהה יותר – בניה בשלבים עשויה להוביל לעלויות גבוהות יותרת בשל השפעות של עליית מחירי תשומות הבניה והשפעות נוספות שקשה לחזות.
  3. רמת איכות שאיננה ברורה מראש – בניה בשלבים יכולה להוביל לשינויים באיכות. בהקמה בשלבים עשויה להיות מעורבות של אנשי מקצוע משתנים, שכן לא בטוח שאותו צוות או אפילו אותו קבלן יהיו אחראים לכל התהליך.

בניה כוללת – יתרונות:

  1. השלמה מהירה – בניית הממ”ד מגיעה לנקודת הסיום מהר יותר שכן ההקמה נעשית בצורה רציפה.
  2. בניה חסכונית יותר – עלות של בניה כוללת לרוב זולה יותר ביחס לביצוע כל שלב בתור פרויקט ניפרד.
  3. איכות – בנייה רציפה נעשית לרוב על ידי צוות קבוע או גורם מפקח אחד ויחיד. זה מקל על עמידה בתנאי איכות ברורים, שהוגדרו מראש.
  4. אין צורך להמתין עד שכל השלבים יסתיימו. כלומר, הממ”ד נכנס לתפקוד ומתאים לייעודו מהר יותר.

בניה כוללת – חסרונות:

  1. צריך לממן את כל העלות כעת – אפשרות של פריסת התשלום מוגבלת, יש צורך להעמיד מימון או לפחות ערבויות סמוך לתחילת העבודה.
  2. פחות נוח בבית בזמן העבודה – תהליך בנייה אינטנסיבי, עשוי לכלול הפרעה יותר משמעותית לחיי השגרה בביתכם.
  3. פחות אפשרות לשינויים – בפרויקט כולל ומתמשך יותר קשה להכניס שינויים משמעותיים מרגע שיוצאים לדרך.
  4. הערה חשובה – רצוי להיערך לבלת”מים מבחינה תקציבית (העמדת 10 – 20 אחוזים תקציב נוסף למקרים לא צפויים).

מה חשוב לדעת לפני הפיכת חדר קיים לממד

הקמת ממ”ד בבית פרטי איננה עניין של מה בכך. לפני שמחליטים להתחיל תהליך של בניית ממד בבית פרטי חשוב להיות מודעים לכמה נקודות מרכזיות: 

  • עמידה בתנאי תב”ע על הממ”ד שמוסיפים לבית הפרטי חלה החובה לעמוד בכל התוכניות המקומיות והאזוריות, כפי שמוגדר בתוכנית בניין עיר. 
  • הגשת בקשה נקייה מעבירות בנייה והסדרת עבירות קודמות – אם במבנה בוצעו תוספות או עבודות כאלה ואחרות בעבר, אולם שלא על פי תוכניות והיתרים כנדרש, יש להסדיר את כל אלה. חשוב מאוד להקדים ולטפל ולהסדיר עבירות בניה או היתרים שלא הוסדרו, לצד הגשת בקשה להקמת ממ”ד בבית. 
  • מסלול מהיר להיתר עבור בניית ממ”ד – ככלל, הרשויות נותנות עדיפות להיתרי בנייה לממ”דים, ואף ישנו מסלול מואץ לעניין זה. אך יש לשים לב שבמקרים מסוימים לא ניתן יהיה לאשר ממ”ד במסלול מסוג זה. כך למשל במידה ורוצים להגיש בקשה הכוללת אישור לשימוש חורג. 
  • הקלות בירוקרטיות – תהליך הגשת הבקשה להיתר לבניית ממ”ד בבית פרטי נעשה בגישה מקלה. כך לדוגמא ניתן להתקדם ללא צורך בשלב של הגשת תיק המידע להיתר. כמו כן יש פחות צורך במסמכים נלווים, לעומת היתר לתוספת בנייה מסוג אחר.

איך הופכים חדר קיים לממ”ד – תהליך הבניה

במידה ולא בונים ממ”ד חדש אלא רוצים להסב חדר קיים לכדי ממ”ד תקני, תהליך העבודה יהיה כדלהלן: 

  1. בדיקה ראשונית – תחילה מהנדס או אדריכל יבקרו בבית, על מנת להעריך האם ניתן להכניס את השינויים המתאימים באחד החדרים, כדי את החדר הזה לממ”ד. יש צורך להתרשם ממיקום החדרים השונים ולבדוק האם יש יכולת לחזק את הקירות כך שהחדר יוכל לעמוד בעומס החיזוקים הנדרשים. 
  2. תכנון – בשלב זה נערות תוכניות מפורטות לממ”ד. המהנדס או האדריכל מתכננים תוכנית הנדסית מפורטת למטרת חיזוק החדר. תכנית זו חייבת לעמוד בתקן העדכני להקמת מרחבים מוגנים. 
  3. חיזוק – את הקירות הקיימים ניתן לחזק באמצעות פלדה ו/או יציקת שכבת בטון נוספת, בכדי שהחדר יוכל לעמוד בפגיעות הדף או רסיסים. 
  4. אם בחדר ישנם חלונות רגילים, יש להחליף אותם בחדשים. החלון החדש צריך להיות אטום לכניסת גזים ועמיד בדומה לחלון של ממ”ד חדש. 
  5. התקנת מערכת אוורור לאספקת אוויר נקי – מערכת זאת נועדה להקנות חדר אטום במקרה הצורך, בפני איומים מגוונים כדוגמת חומרים אב”כ. 

איך הופכים חדר קיים לממד - תהליך הבניה Ipac

נבהיר כי לאחר הסבת החדר לממ”ד, החדר ייבדק על ידי מהנדס מוסמך, על מנת לקבל אישור שמדובר בממ”ד תקני. 

עלויות בניית ממ”ד כבפרויקט של הסבת ממ”ד בחדר קיים

עלות הסבת חדר קיים לכדי ממ”ד תלויה בגורמים מגוונים. התהליך לרוב מורכב יחסית והעלויות יכולות להגיע ל-100 ואף 200 אלף ₪ ויותר. נציין את מה שכמעט מובן מאליו, ערכו של ממ”ד נמדד לא רק בערך כספי, שהוא הוא מוסיף בטיחות לבני הבית וגם מעלה את ערך הנכס כולו. עלות הפרויקט מושפעת מהדברים הללו:

  • גודל החדר – חדרים גדולים שמסבים לממ”ד מחייבים יותר השקעה כספית. 
  • רמת החיזוק הנדרשת – העלות מושפעת בין היתר מאופי המבנה ומיקום החדר, תשתית קיימות לעומת אלה הנדרשת וכדומה. 
  • גם איכות רכיבי החיזוק, אופי התכנון והעבודה משפיעים על העלות של הסבת החדר לממ”ד.

הוספת ממד לבית פרטי: דרישות פיקוד העורף

על מנת שהממ”ד יתאים לתפקידו ויהווה מורחב מוגן איכותי ותקין, פיקוד העורף מתווה דרישות, הן לגבי בניית ממ”ד חדש והן לגבי בניית ממ”ד בחדר קיים. בין היתר, דרישות פיקוד העורף מדברות על הדברים הבאים: 

  1. שטח המרחב המוגן חייב להיות מרווח למדי. כלומר ממ”ד חייב להיות בעל שטח מינימלי של 9 מ”ר (ללא חישוב הקירות). גובה התקרה יעמוד לפחות על 2.5 מטר, ורוחב מינימלי יהיה 1.6 מטר. במקרים חריגים יאושר ממ”ד קטן יותר. 
  2. קירות הממ”ד חייבים להיבנות מבטון או פלדה עמידה ומחוזקת, כאשר עובי הקירות החיצוניים יהיה לכל הפחות 25 ס”מ והקירות הפנימיים של המרחב המוגן יהיו בעובי 20 ס”מ לפחות.
  3. על פי התקן, הממ”ד חייב לכלול דלת וחלון חזקים ומשוריינים, כלומר עמידים בפני הדף ורסיסים. החלון צריך לאפשר יציאת חירום נוחה במידת הצורך והוא ימוקם בגובה של לפחות 1.5 מטר מעל הרצפה.

אופציות נוספות להוספת ממ”ד בבית פרטי

במקום הסבת חדר קיים לממ”ד, לבעלי בתים פרטיים יש מספר אפשרויות נוספות שאפשר להביא בחשבון כדי ליהנות מהביטחון שמקנה ממ”ד:

  • הוספת ממ”ד בחצר פרטית מדובר בבניית מרחב מוגן נפרד, בתחומי החצר, בין אם צמוד לבית ובין אם לאו.
  • תוספת ממ”ד על עמודים – פתרון זה מאפשר להרחיב את הבית, כך שהממ”ד מוקם על עמודים ויוכל להיות צמוד לקומה הראשונה או השנייה של הבית. 
  • ממ”ד על הגג – בבתים שבהם ישנו שטח פנוי על הגג, ניתן לשקול הוספת מרחב מוגן בבנייה על הגג. הפתרון שימושי במידה והמבנה יכול לעמוד בעומס הבניה הנוספת או באם ניתן לבצע חיזוק מותאם. 

באותו נושא | תוספת בנייה על הגג >>

טיפים לאחזקה ותחזוקה שוטפת של הממ”ד

לסיום, כמה דגשים על תחזוקה. נזכור שתחזוקה שוטפת של הממ”ד משפרת את מוכנותו בשעת חירום, שלא ניתן לחזות את מועדה מראש.

שימו לב לטיפים המועילים הבאים:

  • בדיקות כלליות מדי פעם בפעם, לצורך וידוא תקינות. הקפידו על בחינה מדוקדקת מקרוב לזיהוי סימנים מוקדמים לתקלה או בלאי.
  • בדיקות דלתות וחלונות – בדקו שדלתות וחלונות הפלדה שלמים, ללא עיוותים או חלודה. שימו לב שהם תקינים ואטומים כראוי (בדקו שגומי האיטום שלם).
  • תחזוקת מערכת אוורור – בדקו את שלמות ותקינות מערכת האוורור לפי הוראות יצרן. שימו לב לפילטרים ולכל חלקי המערכת הגלויים.
  • בדיקת ציוד חירום – רצו לרענן מעת לעת את ערכת העזרה הראשונה וציוד חירום אחר כגון פנס. כדאי למלא אספקה טרייה, בקבוקי מים, קופסאות שימורים וכדומה.
  • שמרו על סדר וניקיון בקביעות. הימנעו מצבירת פריטים ועומס. מקמו רהיטים ותכולה אחרת, באופן שלא יפריע לגישה מהירה, לסגירת הדלת או החלון.
  • בדקו באופן קבוע את התקינות של שקעי חשמל, שקעי טלפון ושקעי טלוויזיה או רדיו.
  • שקלו להתייעץ עם אנשי מקצוע אם אתם סבורים שיש בעיה או שיש צורך בהתאמות או שיפוץ בשל התיישנות או בשל שינויים בתקנות, או מכל סיבה אחרת.

מה למדנו בכתבה:

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

חברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה הוקמה על מנת לתת שירות להוצאת היתרי בניה. החברה הוקמה לתת מענה מקצועי מהיר ויעיל לתושבים למימוש והוצאת זכויות הבניה בנכס שבבעלותם.

אנו בחברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה מבינים ויודעים את צורכי הלקוח ומיישמים את הצרכים תוך כדי תכנון מיטבי של הבניה המבוקשת. חשוב לנו לתת מענה אמין בהליך הוצאת ההיתר, לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו, ככל שתלוי בנו, ולתת שירות יוצא דופן ללקוחות.

לינקים שימושיים:

אודות | הצוות שלנו | גוגל | פייסבוק

פגישת יעוץ ואבחון הכוללת בדיקה ראשונית הינה ללא עלות