קריטריונים לקבלת היתר בניה: הרשימה המלאה

חושבים על תוספת בניה? רוצים להוציא היתר בנייה? מהם הקריטריונים לקבלת היתר כזה? האם אפשר לעשות את זה לבד או שמא עדיף להיעזר באיש מקצוע או חברה? כמה זמן אורך כל התהליך והאם יש דרכים להאיץ אץ התהליך? על כך ועוד בהמשך.

מה זה היתר בנייה?

היתר בניה זהו אישור המאפשר לנו לבצע פרויקטים של בניה. בין אם זו בניה של בית פרטי ובין אם זה תוספת בניה בבית קיים. גם שינויים בבית לצורכי הסבה כמו הסבה לעסק, מחייבים היתרים ואישורי בנייה. הרשות המקומית או העירייה הם אלו שעומדים מאחורי האישורים ומתן ההיתרים.
להיתרי הבניה ישנה חשיבות רבה.

  • לצורך בדיקה והתאמה של המבנה לשימוש העתידי שלו, בשונה מכפי שהוגדר על פי דרישות העירייה.
  • מבחינת היבט הבטיחות של המבנה ושל האנשים שישהו בו לאחר הבניה.

חשיבותו של היתר בניה

היתר בניה, שניתן לראותו גם בתור אישור בניה, הינו מסמך שניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של הרשות המקומית שבה אתם מתגוררים.

ההיתר ניתן על סמך בקשה יזומה שלכם, כאשר אתם מעוניינים להקים מבנה על מגרש ריק או כאשר אתם רוצים להוסיף תוספת בנייה במבנה קיים (בין אם מדובר במבנה פרטי כגון בית פרטי ובין אם מדובר בתוספת חיצונית לדירה במבנה משותף).

ללא הוצאת היתר בניה, הבנייה תיחשב לבלתי חוקית ועשויות להינקט סנקציות שונות כנגד מפר החוק. בין היתר, מדובר בהחזרת המצב לקדמותו, כלומר הריסת הבניה או התוספת, כולה או חלקה, על חשבון בעלי המבנה או השטח. 

אינפוגרפיקה חשיבותו של היתר בניה (אישור בניה) ipac

תיקון 101 לחוק תכנון ובניה

בהמשך להסבר שלנו על מהותו של היתר בניה, נעבור כעת להבין את תיקון 101 לחוק התכנון והבניה. תיקון זה נועד להאיץ את תהליכי התכנון והבניה במדינת ישראל. הוא מיועד להפוך את התהליך ליעיל יותר, על ידי הפחתת הבירוקרטיה והפשטת הנהלים בתחום המורכב של פיתוח ובנייה.

תיקון 101 מביא לאחידות רבה יותר בתהליך, כולל קביעת מסגרת זמנים חדשה להגשת התנגדויות ובקשות חריגה, ומקל על הליך הגשת הבקשות, כולל אפשרויות לביצוע פעולות מסוימות באופן מקוון. בסופו של דבר, תיקון 101 מטרתו ליצור מערכת יעילה, שקופה ונגישה יותר למעורבים בתחום הבנייה, הייזום והפיתוח, ולסייע להם להשיג היתרי בניה בצורה פשוטה ומהירה יותר.

באילו מקרים ומתי נצטרך היתר בנייה?

ישנם שינויים שונים בבית ומחוצה לו המחייבים בקבלת היתר בנייה. המקרים בהם יהיה עליכם להוציא היתר בניה כוללים –

באילו מקרים ומתי נצטרך היתר בנייה? | ipac

לא כל שינוי במבנה מחייב קבלת היתרים וחשוב לדעת מתי אכן יהיה בכך צורך ומתי אפשר לבצע את השינויים הנדרשים מבלי לפנות אל הגורמים העירוניים.

הוצאת היתר בניה

האם כל שינוי או תוספת מצריכים הוצאת היתר בניה?

פעולות, שינויים או תוספות מסוגים שונים במבנה נדרשים להתבצע כחוק, אך ורק תחת היתר בניה. יחד עם זאת, לא ניתן לומר שכל שינוי במבנה מחייב הוצאת היתר. לרוב, כל שינוי או תוספת המשפיעים על המבנה באופן חצוני מצריכים הוצאת היתר בניה.

לעומת זאת, שינויים פנימיים בלבד, כגון שיפוץ פנימי שאיננו כולל חלוקת דירה וכיוצא בזה, אינם מצריכים להוציא היתר. חשוב לציין כי היתרי בניה עשויים להידרש גם כאשר מתבצעים שינויים מסוימים ללא תוספת שטח, כלומר נדרש היתר לביצוע שינויים. לכן, לפני כל ביצוע שינוי או תוספת, רצוי להתייעץ עם אדריכל מוסמך.  

ההבדלים בין הוצאת היתר בניה בדיעבד מול הוצאת היתר בניה רגיל

הדבר הטוב ביותר לגבי היתר בניה, יהיה להוציא אותו מראש, לפני שמתחילים לבצע עבודות כלשהן ותוך טיפול בתוכניות בניה ומדידות מפורטות. יחד עם זאת, חשוב לדעת שבמקרים מסוימים, גם מי שלא הקפיד מראש על הוצאת היתר בניה, למשל בשל חוסר הבנה או חוסר ידע בנושא, עדיין ניתן להוציא היתר שנקראת “היתר בדיעבד”. 

הוצאת היתר בניה רגיל הוצאת היתר בדיעבד
היתר מוצא מראש, לפני שמתחילים עבודות כלשהן. היתר מוצא לאחר שהבנייה כבר התחילה.
תהליך כולל טיפול בתוכניות בניה ומדידות מפורטות. הוועדה המקומית לתכנון ובניה בודקת את הבקשה שנוגעת במבנה שנבנה או שבוצעו בו שינויים.
חשוב להקפיד מראש על הוצאת היתר כדי למנוע בעיות. דומה במהותו להיתר רגיל אך נדרשת בדיקה לאחר העובדה.
מקרים של חוסר הבנה או חוסר ידע לא משנים את החובה להוציא היתר. בקשה להיתר בדיעבד איננה פוטרת מסנקציות או הליכים.
בהוצאת היתר רגיל רצוי להיעזר בגורם מקצועי שילווה אתם מול הרשויות. בהוצאת היתר בדיעבד גם רצוי להיעזר בגורמים מקצועיים כגון Ipac לשירותי אדריכלות והוצאת היתרים.

מה הקריטריונים לקבל היתר בנייה?

על מנת שתוכלו לקבל את ההיתר, תבצע הוועדה מספר בדיקות בכדי לעדכן את השינויים והתיקונים הנדרשים במידה ויתקבל ההיתר. לאחר דיון נוסף של הוועדה ההיתר יתקבל. לצורך כך יש לאסוף את הוראות התב”ע, את המידע על שטחי השירות, שטחים המותרים בבנייה, קווי הבניין וכן הלאה.

חשוב להבין כי כל בנייה או שיפוץ או הסבה של מבנה בלי לקבל את ההיתרים הדרושים עשויים להוות עבירה על החוק. עבירה כזו נושאת עימה השלכות כמו קנסות, צווי הריסה והחזרה של המבנה למצב הקיים. על מנת שאכן יתקבלו כל ההיתרים הדרושים חשוב לפעול על פי הכללים על מנת לקבל את ההיתרים הנדרשים יחד עם כל המידע הרלוונטי שיקבע האם אכן אפשר לקבל את ההיתר.

את הבקשה יש להגיש לאדריכל על מנת שהוא יכין רשימה של כל חומרי הבנייה הנדרשים ויחשב את השטח הנוסף, יגדיר את המבנה ואת המטרות לשימוש, יצרף את אישור הטאבו ואת הבעלות על הנכס. יש מקרים רבים אשר בהם תידרש הסכמה של השכנים כדי לקבל את ההיתר ורק אחריו יינתן ההיתר.

מה הקריטריונים לקבל היתר בנייה - אינפוגרפיקה

 

להורדת מסמך הסבר על בקשת היתר בניה ב-5 צעדים באדיבות מינהל התכנון, לחצו כאן להורדה.

האם ניתן לעשות זאת לבד?

כמו בהרבה דברים אחרים, אפשר לפעול לבד לצורך קבלת ההיתר אך לא כל אחד יודע איך וכיצד להתארגן לקראת הגשת הבקשה ולעיתים היא לא תאושר רק בגלל הגשה כושלת של הבקשה. על כן, הדבר הכי חכם יהיה להיעזר באיש מקצוע לצורך הגשת הבקשה כדי להשפיע כמה שיותר על כך שהיא אכן תאושר.
אם תפנו אל מהנדס או אל אדריכל שיש להם את הניסיון הנדרש בהגשת בקשות להיתרי בנייה, ההליך כולו יתנהל בצורה טובה ויעילה פי כמה וכמה.

לבדיקת היתר בניה >>

כמה עולה להוציא היתר בנייה?

העלויות להוצאת היתר בנייה נע בין סכום של 40,000 ₪ ל – 50,000 ₪.
המחיר לא נקבע על פי המטרים של הנכס אך יש את היטל ההשבחה אותו תצטרכו לשלם במקרה ואכן תקבלו את היתרי הבנייה. כך שהיטלי ההשבחה כן יחשבו על פי גודל השטח שברשותכם לאחר תוספת הבניה תוך התייחסות לתוספת הערך שהמבנה יקבל הודות לתוספת הבנייה.

כמה זמן לוקח התהליך והאם יש דרכים מהירות יותר?

ישנם ארבעה מסלולים לצורך הוצאת היתרי בנייה וכל אחד מהם כפוף לפרק זמן מקסימלי.

אינפוגרפיקה - 4 מסלולים לצורך הוצאת היתרי בנייה

  1. רישוי מלא – אלו בקשות שהן ללא הקלות ופרסום ותואמות את תוכניות הבניה העירוניות. (תב”ע) שלבי ההיתר – 90 יום.
  2. רישוי מקוצר – בניה הנעשית בהיקף קטן עם השפעה הנדסית מרחבית מזערית. שלב ההיתר עומד על 45 יום.
  3. מסלול הקלות – בקשות לשימושים חורגים או הקלות שונות. שלב ההיתר הוא 165 ימי עסקים.
  4. פטור – בניה אשר בה ההשפעה המרחבית הינה זניחה, בלי התערבות דל רשות הרישוי – 30 יום.

לתהליך הגשת תיק רישוי בניה >>

מה עושים במקרה של דחייה בקבלת ההיתר?

גם אם הבקשה שלכם לקבלת ההיתר נדחתה עדיין יש מה לעשות על מנת לדרוש את קבלתה. לשם כך חשוב להוסיף את כל המסמכים הרלוונטיים ולהגיש מחדש את הבקשה בצורה שונה על מנת לקבל את ההיתר הרצוי.

הדרך עד לקבלת ההיתר עשויה להיות רצופה מכשולים. לא תמיד מתקבלת הבקשה כפי שהיא כאשר נדרשים מסמכים נוספים, מתבקשים הסכמות וחתימות של כל הדיירים, תליית שלט שמפרט את תוכניות הבנייה שלכם (כאשר המטרה היא להודיע לכל מי שעשוי להיפגע מהעבודה ומעוניין אולי להתנגד לה.) לא תמיד הכול אכן צולח.

על עבירות בניה

ישנם מספר סוגים של עבירות בנייה, כל אחת עם מאפייניה הייחודיים:

6 סוגים של עבירות בנייה ipac

  1. בנייה ללא היתר: זוהי עבירה נפוצה שבה מתחילים עבודות בנייה או שיפוץ מבלי להחזיק בהיתר הנדרש מראש.
  2. שינויים ללא הרשאה: כאשר מבצעים שינויים במבנה, כמו הוספת חלק לבניין, בלי שהשינויים אלה קיבלו את האישור הנדרש.
  3. חריגה מהיתר: מתרחשת כאשר במהלך בנייה שהתחילה עם היתר, מתבצעות פעולות שחורגות מההיתר שניתן.
  4. עבירות בנושאי סביבה: פעולות בנייה שנעשות בניגוד להוראות הקשורות לשמירה על הסביבה, כגון השלכת פסולת או חומרים מסוכנים באופן לא תקני.
  5. עבירות בטיחות: כאשר במהלך תהליכי הבנייה לא נשמרים כללי בטיחות חיוניים, כמו אי שימוש בציוד בטיחות עבור העובדים או חוסר גידור נאות של אתר הבנייה.
  6. עבירה בתחום הייעוד: שימוש בקרקע או בנייה שאינה עולה בקנה אחד עם הייעוד שאושר לשטח זה.

ומה לגבי העונש על עבירות אלו?

עונשים עבור עבירות בנייה יכולים להיות מגוונים ותלויים בחומרת העבירה ובנסיבות הספציפיות. דוגמאות לעונשים אלה כוללות קנסות או עיצומים כספיים, צווי הפסקת עבודה, ואף מאסר, בהתאם לחומרת העבירה ולהיבטים נוספים כמו עבירות קודמות או התעלמות מצווים שניתנו.

סיכונים הנובעים מבנייה לא מורשית:

  • בהיבט המשפטי: ייתכנו קנסות גבוהים, צווי הריסה, ואפשרות שהמעורבים בבנייה יעמדו בפני דין פלילי או תביעה אזרחית.
  • בהיבט הכספי: היזם או בעל הנכס עלולים להידרש לשלם עבור הריסת תוספת או מבנה, השבת המצב לקדמותו, והוצאות ייצוג משפטי.
  • עיכובים בפרויקט: צו הפסקת עבודה יכול לגרום לעיכובים, השפעות פיננסיות, פגיעה במוניטין העסקי ועוד.
  • סיכוני פגיעה ובטיחות: עבודה ללא היתר עלולה להיות מלווה בהפרות בטיחות, ולסכן עובדים, קבלני משנה ואנשים הנמצאים בסביבה.
  • אי עמידה בתקנות: מבנה שהוקם ללא היתר עלול לא לעמוד בתקנות הבנייה, מה שעלול להוביל לסכסוכים עסקיים, בעיות בקבלת מימון לפרויקטים, קשיים בקבלת משכנתאות ועוד.

הבנת הסיכונים הללו מדגישה את החשיבות של הוצאת היתר בניה כחוק ובליווי הגורמים המקצועיים הרלוונטיים.

חברת Ipac – ליווי מקצועי עד קבלת ההיתר

צריכים סיוע ועזרה מקצועית בקבלת היתר בניה? פנו למומחים של חברת Ipac – שירותי הנדסה ואדריכלות ותקבלו ליווי צמוד ומהיר >>

חוזה התקשרות מול משרד אדריכלות – על מה חשוב לשים לב - אינפוגרפיקה ֿ אייפק

מה למדנו בכתבה:

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

חברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה הוקמה על מנת לתת שירות להוצאת היתרי בניה. החברה הוקמה לתת מענה מקצועי מהיר ויעיל לתושבים למימוש והוצאת זכויות הבניה בנכס שבבעלותם.

אנו בחברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה מבינים ויודעים את צורכי הלקוח ומיישמים את הצרכים תוך כדי תכנון מיטבי של הבניה המבוקשת. חשוב לנו לתת מענה אמין בהליך הוצאת ההיתר, לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו, ככל שתלוי בנו, ולתת שירות יוצא דופן ללקוחות.

לינקים שימושיים:

אודות | הצוות שלנו | גוגל | פייסבוק

פגישת יעוץ ואבחון הכוללת בדיקה ראשונית הינה ללא עלות