היתר לבניה בגג או בחלל הגג

בנייה בשטח של חלל הגג. על מנת לעשות זאת יש לוודא שקיימת תוכנית בנין עיר אשר בתוקף ושבתוכנית יש אישור לתופסות בנייה על המבנה של הגג או בחלל של הגג. כמו כן יש לוודא שהדייר שמתגורר מתחת אותו גג מחזיק בבעלותו את שטח הגג ומאשר את תוספת הבנייה או שינוי היעוד המקורי של חלל הגג.

תוספת בנייה הינה תוספת של שטחים למבנה קיים כך שגם בנייה של תוספת על הגג או כל שינוי בחלל הגג- בין אם בבניין פרטי או משותף דורש היתר לתוספת בנייה וקבלת האישורים הנדרשים ועמידה בתקנים הדרושים לכך.

תמונה להמחשה שרטוטים

מספר דגשים חשובים לבנייה על הגג או בעליית הגג:

  • על השיפוע של הגג להתחיל מהמישור של הרצפה ושיפוע גג הרעפים לא יהיה גדול יותר משלושים מעלות.
  • תוספת של שטח שהגובה שלו גבוה יותר ממטר ושמונים וישנה גישה במדרגות אל אותו השטח יחשב כשטח דיור.
  • ישנו אישור להקים חלונות לאיוורור עליית הגג אך יש לעשות זאת בתיאום ואישור אדריכל של הועדה המקומית.

איפוגרפיקה לפסקה: מספר דגשים חשובים לבנייה על הגג או בעליית הגג

כאשר מעוניינים להפוך את שטח עליית הגג לשטח אחסון בלבד ושלא יהווה חלק ממכלול הזכויות הבנייה העיקריות של המבנה יש מספר דרישות שיש לעמוד בהן:

הגישה אל עליית הגג תהיה בעזרת סולם בלבד ולא על ידי בניית גרם מדרגות מסודר

  • על השיפוע של הגג להתחיל ממישור הרצפה העליונה כאשר גובהו הפנימי של אותו מישור יהיה בגובה מקסימאלי של שני מטר ועשרים.
  • ישנו אישור להקים חלונות לאיוורור עליית הגג אך יש לעשות זאת בתיאום ואישור אדריכל של הועדה המקומית.

תמונה להמחשה שרטוטים
כל שטח בעליית הגג שנמצא בין הגבהים המצוינים, כלומר בין מטר ושמונים לשני מטר ועשרים ייחשב על פי החור לשטח שירות בלבד. כל שטח שגובהו נמוך ממטר ושמונים לא ייחשב בתוכניות בלבד.
ישנם מצבים בהם נקבעו תוכניות והגדרות מראש בנוגע לגג הרעפים בתוכנית הבנייה המאושרת הראשונית. במידה וכך יש לקבל היתר מחדש ולשנות את התוכנית. כאשר ישנו ייעוד ראשוני לחלל הגג ורוצים לשנותו יש להיעזר במעצב פנים מקצועי. עיצוב פנים הוא התמחות באדריכלות המתמקדת בשינוי חללים פנימיים ותכנונם מחדש. אותו מעצב פנים מחויב לדרישות ורצונות הלקוח א גם חייב ויודע להתייחס בהתאם לסביבה הבנויה ולחוקים ותקנים שיש לעמוד בהם כאשר משנים יעדו של חלל כלשהו או בונים אותו מחדש.

האם צריך אישורי בנייה כדי לבנות על הגג?

באופן כללי, תמיד יש צורך לקבל היתר לבניה בגג או בחלל הגג לפני שמתחילים בביצוע עבודה מסוג זה. דרישה זו מחויבת המציאות שכן הרשויות רוצות לוודא שכל בנייה על הגג תתבצע על פי חוקי הבנייה העדכניים ובנוהל מסודר שמביא בחשבון מגוון גורמים רלוונטיים, לרבות זכויות שכנים, רכוש משותף ואופי המבנה עצמו.

בנייה על גגות או בחלל של גג נחשבת לבלתי חוקית אם לא התקבל היתר ועל כן היא עשויה לגרור להשלכות כגון קנסות גבוהים לצד צוו הריסה לתוספת הבניה.

קבלת ההיתר מאפשרת לרשויות לוודא שהבנייה תאומת את תקני התכנון, גורמים סביבתיים רלוונטיים והיבטים העירוניים שהוגדרו על ידי הרשויות.

היתר בניה - תמונה ראשית - ipac

חשוב להבהיר כי הצורך של היתר בניה על הגג נובע לא רק מהחוק היבש לבדו. ההיתר מסייע לנהל תהליכי תכנון ובניה בטיחותיים, לצד עמידה בתקני בניה נאותים.

היתר בנייה מצריך קבלת אישורים מטעם הרשויות העירוניות ואחרות, אשר בוחנות את פירוט התוכניות, התאמה לחוקי התכנון וכיוצא בזה.

תהליך האישור מסייע למנוע תקלות וכשלים בתוספת הבניה, תקלות באינסטלציה ובצנרת ובעיות איטום שעלולים לנבוע מעבודות בנייה לא מורשות או שמבוצעות בצורה גרועה. בנוסף, היתר כחוק מוכיח את עצמו לקראת מכירת הנכס.

מרבית הרוכשים או עורכי דינם מקפידים לבדוק היבט כזה לפני חתימה על חוזה רכישה.

בנייה על גג משותף - תמונה ראשית - ipac

יש לציין כי קבלת היתר בנייה לבנייה על הגג מביא בחשבון שהתוספת לא תפגע בדירות השכנים או תזיק לאינטרס הרחב יותר של הציבור.

הרשויות מביאות בחשבון גורמים שונים בתהליך מתן ההיתר, לרבות השפעת הפרויקט על הסביבה, האסתטיקה והאדריכלות באזור של המבנה, התשתיות המקומיות וכיוצא בזה.

יתר על כן, היתר כחוק מביא בחשבון את הצפיפות וגובה המבנים באזור שבו מדובר בעת מתן האישור.

השלבים בקבלת היתר לבניה על הגג

שלבים הסבר
ייעוץ ראשוני  השלב הראשון נעשה מול אדריכל בעל רקע בתחום הרישוי והנדסה אזרחית. בייעוץ מתייחסים להיתכנות הכללית של הבניה. בשלב זה האדריכל עשוי לקבל מידע על  המבנה הקיים, יבקש לשמוע את בקשות הלקוח ויתייחס להיקף הפרויקט האפשרי.  שלב זה נדרש שכן הוא מניח את היסודות לפרויקט כולו.
עיצוב ותכנון בשלב זה מגובשת תוכנית אדריכלית מפורטת. תוכניות מסוג זה צריכות לכלול את כל היבטי הבנייה הנדרשים, שינויים מבניים, מתקני חשמל ואינסטלציה ואלמנטים נוספים. שלב זה חיוני לשם קבלת אישור הרשויות העירוניות. יש צורך להציג שרטוט מקיף של הפרויקט, תוך עמידה בכל תקני הבנייה.
הגשת בקשה לאחר השלמת התוכניות, יש להגיש אותן לוועדת התכנון המקומית יחד עם בקשה להיתר הבנייה. בבקשה יש למסור את כל המסמכים הדרושים, כגון שטרי בעלות, תסקירי השפעה על המבנה והסביבה, שרטוטים אדריכליים ומפרטים הנדסיים. הגשת בקשה בצורה הנכונה מסייעת לטיפול זריז ויעיל ככל האפשר. כל ליקוי בבקשה  עלול לגרום לעיכובים או לדחיית הבקשה לבניה על הגג.
בדיקת הבקשה  הרשויות העירוניות בוחנות את הבקשה ואת התוכניות המפורטות המצורפות אליה. תהליך בדיקה עשוי לכלול ביקור במבנה ובגג, כדי לאמת את הרשום במסמכים שנמסרו וכדי לוודא שהבנייה יכולה לעמוד בתקנות. לעיתים יהיה צורך להכניס שינויים בתוכנית, כתנאי לקבלת האישור הסופי.
אישור והוצאת היתר במידה והתוכניות עומדות בכל התקנים והתקנות, הרשויות ינפיקו את היתר הבנייה. היתר זה מאשר להתחיל בבניה כחוק.

מה אסור לבנות על הגג?

במבנים מסוימים כגון מבנים לשימור, עשוי לחול איסור מוחלט בבנייה על גגות. בין היתר, יחול איסור כזה באם הבניה עלולה לפגוע בעמידות המבנה, בייחוד שלו או באסתטיקה העירונית באותו אזור.

אין לבנות על גגות תוספות מאולתרות, תוספות גדולות ביחס לגודל הגג למבנה וכל בנייה העלולה לסכן את שלמות המבנה ויציבותו.

בנייה המשנה באופן משמעותי אופי המבנה או חורגת ממגבלות קו הבניה או הגובה, אסורה.

היתרונות בהוצאת היתר בניה עם חברת אדריכלות IPAC

חברת האדריכלות IPAC מעמידה לרשותכם מגוון יתרונות בבניה על הגג ובהוצאת אישור לבניה מסוג זה.

  1. לרשותנו ידע מקיף וניסיון רב ברגולציה הכרוכה באישורי בניה ותוספות, לרבות בניה על גגות.
  2. אנו מעניקים שלל שירותים ופתרונות תחת קורת גג אחת. נלווה אתכם החל בשלב התכנון הראשוני ועד לקבלת היתר. אנו מתמחים גם בפתרונות נוספים, תכנון אדריכלי, הנדסת מבנים וניהול פרויקטים.
  3. ליווי מקצועי יסייע לכם עם חיסכון בזמן ובעלויות. טיפול מקצועי בהגשת בקשה להיתר מסייע למניעת בזבוז זמן, עיכובים וטעויות. ניסיון של עשרים שנה עומד לרשותכם.
  4.  עם השירות המקצועי והאישי של חברת האדריכלות  IPACתוכלו להיות סמוכים ובטוחים שקבלת האישור והתקדמות הבניה יתבצעו על הצד הטוב ביותר.

מה למדנו בכתבה:

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

חברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה הוקמה על מנת לתת שירות להוצאת היתרי בניה. החברה הוקמה לתת מענה מקצועי מהיר ויעיל לתושבים למימוש והוצאת זכויות הבניה בנכס שבבעלותם.

אנו בחברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה מבינים ויודעים את צורכי הלקוח ומיישמים את הצרכים תוך כדי תכנון מיטבי של הבניה המבוקשת. חשוב לנו לתת מענה אמין בהליך הוצאת ההיתר, לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו, ככל שתלוי בנו, ולתת שירות יוצא דופן ללקוחות.

לינקים שימושיים:

אודות | הצוות שלנו | גוגל | פייסבוק

פגישת יעוץ ואבחון הכוללת בדיקה ראשונית הינה ללא עלות