ייצוג בוועדות ערר

מה אומר חוק התכנון והבנייה לגבי וועדות ערר?

החוק מגדיר ערר כך: “ערר על החלטה של ועדה מקומית בעניין תכניות ותשריטי חלוקה לפי סעיפים… וכן ערר על החלטה בכל ענין הנוגע למתן היתר לבניה או לשימוש בקרקע לפי סעיפים… לחוק, לרבות הקלות ושימושים חורגים, וכן בעניין הנוגע למתן אישור… ולרבות כל ערר אחר שבסמכות ועדת הערר.”

חוק התכנון והבנייה מתייחס לוועדות הערר כאל כלי חשוב שמאפשר לאזרחים לממש את זכותם בהיבטים שונים הקשורים לתכנון והבנייה. החוק רואה בוועדות הערר גופים המוסמכים לדון בערעורים על החלטותיהן של ועדות התכנון והבנייה ברשויות.

לפי החוק, ועדות הערר מורכבות מאנשי מקצוע בתחומי התכנון, המשפט והמינהל הציבורי. המטרה היא שבמידת הצורך יתקיים ויתנהל דיון מקצועי ואובייקטיבי, בכל ערר המוגש לוועדה.

החוק קובע כי לוועדות יש סמכות לקבל, לדחות או לשנות את ההחלטות של וועדות הבניה שהתקבלו קודם לכן.

החוק מחייב את ועדות הערר למסור את החלטה בתוך פרק זמן סביר, כדי למנוע ככל האפשרת את העיכובים בהליכי תכנון ובנייה.

אולי יעניין אתכם | תיקון 101 לחוק התכנון והבניה >>

לוגו החברה - IPAC שירותי הנדסה ואדריכול

ייצוג בוועדות ערר

ועדת ערר לפי חוק התכנון והבנייה: מה תפקידה?

ועדת הערר בהקשר של ערר לתכנון ובניה היא גוף בעל סמכות שיפוטית, הפועל לאורו של חוק התכנון והבנייה.

תפקיד מרכזי של הועדה הוא מטבע הדברים לדון בעררים המוגשים עקב החלטות מטעמן של ועדות התכנון השונות (בין אם ברמה המקומית ובין אם ברמה המחוזית).

הוועדה מהווה סוג של ערכאה גבוהה מעל הוועדות, שנועדה לבחון בשנית החלטות של ועדות התכנון.

יש לציין כי במקרה הצורך ניתן לפנות לערכה גבוהה יותר (בית המשפט).

על מנת לבצע את תפקידה ועדת הערר בנושאי התכנון והבניה מורכבת מגורמים מקצועיים ומשפטיים לפי העניין.

בוועדות ניתן לפגוש עורכי דין ומשפטנים המתמחים בתחום תקנות הבניה וכן אדריכלים, מהנדסים, הנדסאים, נציגי ציבור ועוד.

הוועדה מוסמכת לקבל החלטות בעלות תוקף מחייב. למשל:

  • שינוי החלטה של וועדת בניה.
  • ביטול החלטה של ועדה לתכנון ובניה.
  • קבלת החלטה בעניין צעדים שיש לבצע על מנת להמשיך בהליכי תכנון ובנייה.

“בהגשת ערר על החלטת ועדה מקומית מומלץ להתמקד בנקודות העיקריות, המהותיות (כדאי להתייעץ בנושא עם איש מקצוע כגון אדריכל או מהנדס, בשילוב עו”ד). הקפידו להציג טיעונים מרכזיים, תוך ביסוס ראיות תומכות, תוכניות, חוות דעת מקצועיות וכדומה. תשתית קפדנית בעלת בסיס מוצק המוצגת מול הועדה, מגדילה את הסיכוי שהערר יתקבל.”

אייפק - ייצוג בפני וועדות ערר

מה אומרות סמכויות וועדת הערר לפי לסעיף 12ב'?

סעיף 12ב’ לחוק התכנון והבנייה מעניק לועדת ערר לתכנון ובניה סמכויות נרחבות כדלהלן:

“לדון ולהחליט בערר על החלטה של ועדה מקומית, של רשות רישוי מקומית או של ועדה משותפת למספר ועדות מקומיות שבמחוז אחד… לדון ולהחליט בערר על החלטה של ועדה מקומית או של רשות רישוי… שעניינה חלוקה ואיחוד של קרקעות… לרבות הקלה או היתר לשימוש חורג… לדון ולהחליט בערר על היתר…  לדון ולהחליט בערר על החלטת ועדה מקומית בעניין תכנית שבסמכותה… ולהחליט אם לאשר תכנית כאמור, עם או בלי שינויים, או בתנאים שתקבע או לדחותה.” 

כלומר, בסמכות הוועדה:

אינפוגרפיקה המציגה מידע בנושא: מה אומרות סמכויות וועדת הערר לפי לסעיף 12ב'

ועדת ערר בהתאם לסעיף 12ב לחוק: כל הסמכויות

ועדת הערר הפועלת בהתאם לסעיף 12ב לחוק התכנון והבנייה הינה בעלת סמכויות רחבות. למי ששוקל להגיש ערר על החלטת ועדה מקומית כדאי לדעת:

  • בסמכות הוועדה לעסוק בסירוב למתן היתר בנייה.
  • בסמכותה לדון בתנאים כאלה ואחרים שנקבעו בהיתר.
  • הועדה יכולה לדון בעניין שימוש חורג.
  • בסמכות הועדה לבדוק מחדש החלטה של ועדות תכנון ובניה.
  • ביכולתה של הועדה לקבל את הערר במלואו, לדחות אותו מכל וכל, לקבל אותו חלקית או תחת התניות.
  • בעקבות ערר יכולה להתקבל החלטה להעניק היתר בנייה, לשנות תנאים בהיתר, לבטל החלטות של ועדה מקומית לתכנון ובניה.
  • בדומה לדיון בבית המשפט, גם וועדת ערר מוסמכת לבקש מהצדדים מידע נוסף, לבסס החלטה על סמך חוות דעות של מומחים או עדים, להשתמש בתסקירים מהשטח ועוד.
התמונה מציגה ועדה מקומית

כיצד חברת אייפק יכולה לסייע לכם בועדות ערר שונות?

חברת אייפק צברה לאורך השנים ניסיון מקיף ועשיר בתכנון, בניה, הוצאת היתרים ובמקרה הצורך – ייצוג בוועדות ערר. צוות החברה כולל אדריכלים מנוסים, מהנדסים ויועצים משפטיים.

הסיוע שהלקוחות יכולים לקבל כולל לימוד מקיף של החלטות הוועדות המקומיות לבניה, זיהוי כשלים או חולשות בהחלטות הוועדה, ניסוח חוות דעת על פי היבטים של תכנון ובניה ובכפוף לדגשים משפטיים.

אייפק מתמחה בהכנת המסמכים לקראת הערר, חוות דעת, תצהירים, מסמכי תכנון וכיוצא בזה. במידת הצורך, ניתן להסתייע גם בערעורים בנושאי תכנון ובנייה, מול בית המשפט.

מי זקוק לייצוג בוועדות ערר?

במערכת התכנון והבנייה קיימים מספר סוגים של ועדות ערר, העיקריות שבהן הן:

  1. וועדת ערר מקומית – הועדה המקומית לתכנון ולבנייה היא הגוף העיקרי, שמטפל ברוב הבקשות להיתרי בנייה ותוכניות מקומיות ברחבי הארץ. על החלטותיה ניתן לערער בפני ועדת הערר המחוזית.
  2. וועדת ערר מחוזית – ועדת הערר המחוזית היא הגוף שדן בערעורים על החלטות של הועדות המקומיות. היא מוסמכת לעסוק בנושאים כגון דחיית בקשה להיתרי בנייה, התנגדות לתוכנית מתאר מקומית וכן נושאים הקשורים לשימוש חורג ומתן הקלות.
  3. מן הראוי לציין כי ישנן וועדות נפרדות העוסקות למשל במתן סעדים כספיים, פיצויים והיבטים כספיים אחרים כגון ערעור בגין היטלי השבחה.
התמונה מציגה את מי זקוק לייצוג בוועדות ערר

סוגי וועדות הערער הקיימות

ככלל, כל מי שמרגיש נפגע מהחלטה כזאת או אחרת של ועדת תכנון ובנייה עשוי להזדקק לייצוג מקצועי בוועדת ערר. ייצוג יוכל לסייע לכם למשל אם אתם:

אינפוגרפיקה עם מידע רלוונטי לנושא: מי זקוק לייצוג בוועדות ערר
אינפוגרפיקה המציגה את סוגי ועדות הערר הקיימות, כולל ועדות ערר מקומיות, מחוזיות, ווועדות נפרדות לעוסקות במתן סעד. גלו את הסמכויות והתחומים בהם פועלות ועדות אלו בעזרת המומחים של IPAC.

דוגמאות למצבים נפוצים של ערר על החלטת ועדה מקומית

ערר על החלטת ועדה מקומית איננו רשימה סגורה של מקרים. המציאות מורכבת ודינאמית ועל כן תמיד יש הפתעות, חידושים ומקרים מיוחדים שמגיעים לפתחה של ועדה ערר. עם זאת, ניתן בהחלט להזכיר כמה דוגמאות למצבים נפוצים. למשל: 

  • סירוב מטעם הוועדה המקומית להנפיק היתר בנייה – סירוב שבגינו מוגש ערר יכול לנבוע מסיבות כגון אי עמידה בתקנות התכנון והבנייה, חריגה מזכויות הבנייה, התנגדויות מטעם גורמים נוספים (שכנים ואחרים).
    מתן היתר בניה תחת תנאים או
  • דרישות בלתי סבירים – ערעורים רבים הינם תוצאה של קבלת היתר בנייה על ידי הוועדה המקומית או המחוזית, אך תחת תנאים מכבידים במיוחד ואף בלתי סבירים. כמו למשל דרישה לבצע שינויים מרחיקי לכת בתכנון, היטלים גבוהים מאוד, דרישה לעבודות תשתית מיוחדות וכדומה. במקרים כאלה הערר יכולה להתמקד בשינוי התנאים, כולם או חלקם, לטובת מבקש היתר הבניה.
  • ערר בעניין שימוש חורג או הקלות – במקרה שבו הוועדה המקומית מסרבת לאשר בקשה לשימוש חורג בנכס, ניתן להגיש ערר. כך גם אם הועדה דוחה בקשה להקלה, קבלת זכויות בניה נוספות, גמישות בעניין קווי בניין וכדומה. הערר יכול להתמקד בחיזוק הטיעונים של המערער.

איך עובד תהליך הגשת הערעור בפני וועדות הערר?

תהליך הגשת הערעור לוועדת הערר מתחיל בהכנת מסמך המפרט את נושא הערר בצורה מפורטת. מסמך זה יכלול את פרטי העורר, פרטי ההחלטה שהתקבלה קודם לכן (זו ההחלטה שעליה מערערים), ונימוקי המערער.

לרוב יש להגיש את הערר בתוך 30 יום, החל ברגע קבלת ההחלטה המקורית בוועדה לתכנון ובניה, אלא אם כן נקבע אחרת.

לאחר הגשת הערר, הוועדה שכנגד החלטתה הוגש הערר מגיבה לדברים.

יתכן כי הוועדה תבקש מהצדדים להגיש תגובות או הערות נוספות בכתב או אף מסמכים משלימים.

בשלב הבא, ועדת הערר תקבע מועד לדיון.

בדיון כל צד יקבל הזדמנות להציג את טענותיו. הוועדה ראשית לשאול שאלות ולבקש הבהרות.

לאחר הדיון, הוועדה תיתן את החלטתה, בין אם במקום ובין אם לאחר בדיקה שתארך זמן מה.

ההחלטה של ועדת הערר נחשבת להחלטה סופית אלא אם כן המערער ירצה לפתוח בהליך משפטי, כלומר ערעור בבית המשפט.

לוגו החברה - IPAC שירותי הנדסה ואדריכול

ייצוג בוועדות ערר

לרוב, יש להגיש את הערר תוך 30 יום מיום קבלת ההחלטה המקורית בוועדה לתכנון ובניה, אלא אם כן נקבע אחרת. ההחלטה של ועדת הערר נחשבת להחלטה סופית אלא אם כן המערער ירצה לפתוח בהליך משפטי, כלומר ערעור בבית המשפט.

אילו מסמכים צריכים לצרף לבקשה?

הגשת ערר נעשית לרוב דרך מזכירות הוועדה, בכתב ובכמה עותקים. הגשת ערר לוועדת הערר תיעשה בצירוף מסמכים מקיפים לפי העניין.

למשל, יש לצרף את ההחלטה המקורית שעליה מערערים. זה יכול להיות מכתב דחייה מהוועדה המקומית, פרוטוקול של דיון, או כל מסמך רשמי אחר המתעד את ההחלטה.

יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים שהוגשו לוועדה, כמו למשל תוכניות בנייה, מפות ותשריטים, תצהירים, חוות דעת מקצועית, ומסמכים אחרים. יש לצרף ייפוי כוח אם הערר מוגש על ידי עורך דין. לאחר הגשת הערר ותשלום אגרה, מזכיר הוועדה צריך לאשר את קבלת הערר.

בבקשה יש לציין בין היתר אם שם מגיש הערר וכתובתו, שם בא כוח (עורך הדין) ופירוט של עיקר הראיות שהמערער ירצה להביא לאחר מכן בפני הוועדה. 

בהגשת הערר יש לצרף בין היתר:

אינפוגרפיקה המציגה את השלבים והמסמכים הנדרשים להגשת ערר על עבירות בנייה, כולל החלטת הוועדה המקומית, תכניות בנייה, וחוות דעת מקצועיות. גלו איך להגיש ערר בצורה נכונה עם ליווי משפטי מתאים.

ערר על החלטת ועדה מקומית: מתי אפשר להגיש?

צריכים להגיש ערר על החלטה של ועדה מקומית? שינו לב כי מסגרת הזמן המקובלת להגשת ערר עומדת על 30 לאחר קבלת ההחלטה בוועדה המקומית לתכנון ובניה.

לרוב פרק הזמן מתחיל ברגע העברת הודעת ההחלטה לידי מגיש הערעור.

במקרים מיוחדים, מועד הגשת הערר יכול להתארך אבל לא יהיה נבון להסתמך על כך.

על כן, תמיד מומלץ להקדים ולהתייעץ עם מומחים, על מנת שלא לפספס את המועד לערר. 

אילו מסמכים צריכים לצרף לבקשה?

מרגע שליחת הבקשה לערר, מתחיל תהליך שמתחיל במזכירות הוועדה. מזכירות ועדת הערר תבדוק שהערר הוגש בזמן ושכל המסמכים הנדרשים צורפו. אם חסרים מסמכים, הם רשאים לבקש מהמערער להשלים אותם.

לאחר מכן, הוועדה תשלח העתק של הערר לוועדה עם בקשה להגיב לנימוקי המערער.

הוועדה עשויה לבקש תגובות גם מצדדים אחרים שעשויים להיות מושפעים מהחלטתה (כגון שכנים ומתנגדים אחרים).

הוועדה תקבע מועד לדיון בערר. לפני הדיון, הוועדה עשויה לבקש מהצדדים להגיש מסמכים נוספים או השלמות. על פי החוק, ההחלטה תינתן בתוך כחודשיים ובמקרים מסוימים מוקדם יותר, אם כך מורה החוק (למשל בהיתר בניה שתוקפו הותלה – כלומר נדחה באופן זמני עד שיתקיים תנאי מהותי שנקבע). 

לוגו החברה - IPAC שירותי הנדסה ואדריכול

ייצוג בוועדות ערר

חשיבות בחירת עורך דין לייצוג בוועדות ערר?

בחירת עורך דין מנוסה לייצוג בוועדות ערר היא כמו בחירת קברניט מיומן שנועד להשיט אתכם לחוף מבטחים.

הליכי הערר בתכנון ובנייה נחשבים למורכבים ודורשים ידע מעמיק בחוק ובפסיקה והבנה בתהליכי עבודה ונימוקים של וועדות תכנון ושל וועדות ערר.

אינפוגרפיקה המציגה את חמש הסיבות המובילות לבחור עורך דין לייצוג בוועדות ערר, כולל הגנה על זכויות, ידע וניסיון מקצועי, ניהול הליכים נכון, מניעת סיכונים ושיפור סיכויי ההצלחה. IPAC מספקת ליווי מקצועי בכל שלב.

מה למדנו בכתבה:

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

חברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה הוקמה על מנת לתת שירות להוצאת היתרי בניה. החברה הוקמה לתת מענה מקצועי מהיר ויעיל לתושבים למימוש והוצאת זכויות הבניה בנכס שבבעלותם.

אנו בחברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה מבינים ויודעים את צורכי הלקוח ומיישמים את הצרכים תוך כדי תכנון מיטבי של הבניה המבוקשת. חשוב לנו לתת מענה אמין בהליך הוצאת ההיתר, לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו, ככל שתלוי בנו, ולתת שירות יוצא דופן ללקוחות.

לינקים שימושיים:

אודות | הצוות שלנו | גוגל | פייסבוק

פגישת יעוץ ואבחון הכוללת בדיקה ראשונית הינה ללא עלות