אילו סוגי עסקים חייבים לעמוד בדרישות כיבוי אש לצורך רישוי עסק?
עסקים שנדרשים לעמוד בכללי רישוי עסקים, נדרשים לעמוד בדרישות ספציפיות של כיבוי אש. הדרישות הללו תלויות באופי העסק, בגודלו וסוג הפעילות המתקיים בו. ככלל, כל עסק שמקבל קהל, שעושה שימוש בציוד חשמלי משמעותי או ציוד מתלקח, עושה שימוש בחומרים שנחשבים לדליקים וכיוצא בזה, צריך לתת את הדעת על הנושא החשוב של רישיון עסק כיבוי אש.
לדוגמה, עסקים בענף המזון והאוכל, קיוסקים, מכוני יופי ומספרות, מוסכים, סופרמרקטים ומפעלים לעיבוד מתכת – כולם חייבים לקבל אישור מטעם רשות הכבאות. יש לציין כי ישנם עסקים הזכאים לעבור תהליך של רישוי מקוצר, כמו למשל מכוני יופי קטנים או מסעדות קטנות, אשר זכאים להקלות מסוימות אך עדיין צריכים לעמוד בתנאים מסוימים של בטיחות אש (זאת על פי מפרט שנקבע לכל תחום).
"עסקים מסוימים כמו מוסכים, בתי קפה, מעבדות שיניים, מחסנים גדולים – צריכים לעמוד בכללי בטיחות אש מחמירים. חלק מזה פירושו להתקין אמצעי בטיחות אש משוכללים. צריך לציין כי כל חריגה מכללי רישוי עסקים בהקשר של בטיחות באש ופעילות עסקית ללא הוצאת אישור כבאות עלולים להוביל לסגירה מינהלית ולסנקציות פליליות".

שלבי התהליך לקבלת אישור כיבוי אש לעסק
לצורך קבלת רישיון עסק – כל בעל או בעלת עסק צריכים לפעול מול שירותי הכבאות כדי לקבל רישוי מתאים. שלבי התהליך הם:
הגשת בקשה לרישיון עסק מול הרשות המקומית
הבקשה תכלול פרטים כלליים על העסק לצד תכנית הנדסית של המבנה.
בדיקה מטעם רשות הכבאות
נציג הכבאות עובר על הבקשה ובמידת הצורך גם יגיע לבקר בעסק עצמו.
התאמות ושינויים לפי הצורך
אם נמצאו ליקויים או משהו שלא בוצע כנדרש, בעל העסק יקבל רשימה של דברים שעליו לתקן.
העברת אישורי התקנות
צריך להעביר אישורים לגבי התקנה של התקנים כגון גלאי עשן, מערכות כיבוי וספרינקלרים, הצבת שלטי יציאות חירום וכיוצא בזה.
קבלת האישור המיוחל
לאחר שהכל מבוצע כפי שצריך, מקבלים אישור כבאות המשמש לקבלת רישיון העסק.
דרישות הכבאות לקבלת רישיון עסק
"שירותי הכבאות מעמידים שורה של דרישות בהיבט הטכני וגם הפרוצדורלי. הדרישות נועדו להקטין ולצמצם את הסיכון לפגיעה בנפש ולהקטין את הנזק לרכוש במקרה של שריפה. אי עמידה בדרישות מעכב את הוצאת רישיון העסק כחוק. במקרה של אסון, חלילה, הדבר עלול להביא להסתבכות משפטית של ממש".
הדרישות מבוססות על היבטים כגון גודל העסק וסוג הפעילות. למשל:
- התקנת מערכת גילוי וכיבוי אש – אמצעים מסוג זה נדרשים בכל מקום בו יש סיכון של התלקחות מהירה. למשל בעסקים עם ציוד חשמלי ניכר, היכן שיש מטבח פעיל או חומרים דליקים.
- גלאים וספרינקלרים – יש צורך באמצעים אלה במקומות בהם חשוב שתינתן התראה ושיהיה גילוי מוקדם ואוטומטי של עשן, התלקחות ושריפה. נדרש בעיקר בעסקים גדולים.
- שילוט חירום וסימון נתיבי יציאה ומילוט – פתרונות מסוג זה נועדו לצורך פינוי מהיר ובטיחותי של עובדים ולקוחות במצבי חירום.
- מטפים ואמצעי כיבוי – יש להציב מטפים מתאימים במיקום בולט לעין ונגיש, על פי גודל העסק ולפי סוג הפעילות.
מה בודקת רשות הכבאות בעסק לפני מתן אישור?
רשות הכבאות מבצעת ביקורת מקצועית בעסק כחלק בלתי נפרד מהליך רישוי עסקים. מטרת הבדיקה היא לוודא שהעסק עומד בדרישות בטיחות אש הנדרשות ממנו לפי סוג העסק, גודלו וסוג הפעילות המתנהל בו. הבדיקה נערכת לאחר הגשת תוכניות הנדסיות של העסק. כחלק מהתהליך לעיתים מתבצעת ביקורת בעסק עצמו.
בשלב הראשון, נבדקת התשתית של העסק. למשל בודקים שישנן יציאות חירום, שסומנו דרכי מילוט, שיש תאורת חירום, דלתות אש, פתחי נידוף עשן או מחסומי התפשטות אש. בעסקים שבהם צפויי לשהות קהל רב יש חשיבות רבה למיקום ולגודל של דלתות היציאה, כך שיתאפשר לערוך פינוי מהיר. בעסקים כדוגמת מסעדות, מכוני כושר, מוסכים – אלה פתרונות חשובים במיוחד.
בשלב השני בודקים את האמצעים שנועדו לגילוי וכיבוי אש. ברוב העסקים יש צורך להתקין גלאי עשן ולעיתים גם מערכת כיבוי אוטומטית (ספרינקלרים) או מערכת כיבוי מיוחדת למטבח מוסדי או תעשייתי (במסעדות, קייטרינג). בנוסף בודקים שהמטפים תקינים, נגישים וממוקמים במקום מתאים לפי התקן.
כמו כן, רשות הכבאות בודקת מהם נוהלי החירום והאם הצוות מכיר אותם היטב. עסקים רלוונטיים צריכים שיהיה להם תיק בטיחות ולהעביר הדרכת בטיחות. נדרש נוהל פינוי וכן אדם כשיר שנחשב לממונה בטיחות. תיק שטח נדרש בחלק מהעסקים ובו מציינים את מערך ההתגוננות מאש, מקומות אחסון הציוד לכיבוי וכדומה. תיק שטח חייב להימצא למשל בבתי מלון, מוסדות חינוך, מתחמי בילוי גדולים וכיוצא בזה.

המשמעות של כשל בעמידה בדרישות כיבוי אש
אם לא מצליחים לעמוד בכל הדרישות של כיבוי אש, הדבר מעכב את הבקשה להוצאת רישיון עסק אך זה לא מסתכם בכך. בנוסף:
- העסק הפועל ללא רישיון פועל שלא כחוק. הדבר עלול להוביל להטלת קנסות, הוצאת צוו מנהלי ואף סגירה של העסק בידי הרשות המקומית.
- במקרה של שריפה או תקלה אחרת, בעל העסק שלא עמד בדרישות כיבוי אש נושא באחריות אישית, פלילית ואזרחית.
- ללא התאמה לדרישות כיבוי אש חברות הביטוח עשויות להתנער מתביעות ביטוח. כלומר לא ינתן כיסוי לנזק בטענה של רשלנות.
- לצד ההיבט החוקי, חוסר היערות מבחינת בטיחות באש פוגע במוניטין העסקי.
חידוש רישוי עסק ואישור כבאות – באיזו תדירות זה נדרש ומה משתנה בכל שנה?
אישור הכבאות איננו אישור שניתן לצמיתות. רישיון עסק לרבות אישור הכבאות הנלווה פג מדי תקופה אם הוא לא מחודש כפי שנדרש. חידוש הרישוי וחידוש אישור הכבאות נעשה על פי סיווג העסק, על פי לרוב אחת לשנה או בכל שלוש שנים.
בכל פעם שצריך לחדש את הרישוי יתכן שתיערך ביקורת מחדש. אם בוצעו שינויים במבנה או בתכולה של העסק, אם משהו בסיווג הפעילות השתנה, גדל הסיכוי שתיעשה ביקורת במקום.
ככלל, בעלי עסקים צריכים להתעדכן מעת לעת בכללים של רשות הכבאות ולבצע שינויים על פי הצורך. לדוגמה, עסק שבעבר נדרש אך ורק להציב מטפי כיבוי – עשוי להזדקק עם הזמן גם לתוספות כגון התקנת מערכת גילוי עשן וכיוצא בזה (אם השתנו התקנות או שהעסק התרחב, למשל).
