הוספת מרפסת שמש

אז לפני שנתחיל מה זה מרפסת שמש?

מרפסת היא שטח או מבנה חיצוני הבולט לצד הדירה או הבית. היא מוקפת בדרך כלל במעקה, ומשמשת כחלל חיצוני המאפשר לצאת החוצה וליהנות מהאוויר הפתוח בלי צורך לרדת למטה. מרפסת מספקת הרחבה של חלל המגורים, ומציעה אזור סגור למחצה באוויר הפתוח, שבו אפשר לשתות קפה ולהירגע, לארח, וליהנות מהנוף. מרפסת יכולות לשפר את נראות הבניין ולהעלות את ערך הנכס; בית או דירה עם מרפסת שווים יותר מאשר בלי מרפסת.

עוד באות נושא | תוספת מרפסת לבניין קיים >>

הבנת תהליך היתר הוספת מרפסת שמש

הוספת מרפסת שמש היא תוספת בנייה לכל דבר, וכמו כל תוספת, יש צורך בהשגת היתר בנייה לפני תחילת העבודה. התהליך דורש הכנת מסמכים, הרבה בירוקרטיה והמון סבלנות. כדאי להיות מדויקים כמה שיותר כשמכינים את החומר, כדי לחסוך זמן, שאלות הלוך ושוב, ועוגמת נפש.

ישנן חברות המתמחות בהשגת היתר בנייה, היתר לתוספת מרפסת שמש או הרחבת מרפסת שמש קיימת, וגם בניהול הפרויקט כולו. 

באנר הנעה לפעולה IPAC

תהליך הגשת הבקשה לשינוי מבנה כולל מספר שלבים:

  1. התייעצות עם אדריכל או מהנדס: על מנת להעריך את כדאיות השינויים המוצעים מנקודת מבט הנדסית ומבנית. הם גם אילו שיוכלו לפתוח בהמשך את תיק הבקשה וללוות אותו עד לקבלת ההיתר. חברת IPAC מספקת תמיכה מקצועית מקיפה למטרה זו.
  2. הגשת בקשה: המהנדס (או האדריכל) מכין ומגיש את הבקשה. היא אמורה לכלול מידע מפורט על הפרויקט כמו שימוש מיועד בנכס, חומרי הבנייה הנדרשים, אחוזי הבנייה, שטחי הבנייה המבוקשים, ואישור הבעלות על הנכס. לאחר מכן מוגשת הבקשה לוועדה המקומית לתכנון ובנייה.
  3. בדיקת הוועדה: הוועדה בוחנת את הבקשה ואת כל המסמכים הנלווים, על מנת לוודא שהכל הוגש כהלכה. אם נדרשים עוד מסמכים או מידע נוסף, היא תוחזר למגיש לשם קבלת העדכונים הדרושים. זו הסיבה העיקרית שמומלץ שאיש מקצועי ילווה את התהליך.
  4. בדיקות: מהנדס מטעם הוועדה, יבחן היטב את כל הנתונים על מנת לוודא שהבקשה עומדת בכל התקנות, הדרישות החוקיות הרלוונטיות והיא בטיחותית.
  5. התנגדויות: מפרסמים את הבקשה לקבלת התנגדויות, במיוחד אם מדובר בהוספת מרפסת שמש בבניין משותף. הפרסום צריך להיות בשני עיתונים בתפוצה ארצית ובשבועון מקומי. בנוסף, צריך לשלוח את הבקשה לכל הדיירים או בעלי הנכסים הסמוכים לנכס, ולהציג הודעה המפרטת את השינויים המתוכננים. הצעדים הללו מאפשרים לכל מי שעשוי להיות מושפע מהשינויים המוצעים, להשמיע את התנגדותו. ניתן להגיש התנגדויות תוך 14 יום מיום הפרסום.
  6. דיון בוועדה המקומית: אם יש התנגדויות צריך לטפל בהם על ידי קבלת הסכמה של 75% מהשכנים; אם אין התנגדויות, הבקשה נבדקת על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. לכל ועדה עשויים להיות קריטריונים ספציפיים משלה להערכה. אם הבקשת תאושר, צריך לשלם את היטל ההשבחה ואת שאר העמלות הנלוות. רק לאחר התשלום מונפק היתר הבנייה, אשר נשאר בתוקף לתקופה של 3 שנים.

הוספת מרפסת שמש תהליך הגשת הבקשה לשינוי מבנה כולל מספר שלבים Ipac

גורמים שיש לקחת בחשבון לפני בניית מרפסת שמש

מי ששוקלים הוספת מרפסת שמש לדירה, צריכים לקחת בחשבון מספר אלמנטים קריטיים, על מנת להבטיח שהפרויקט יצליח מכל הבחינות:

  • שלמות מבנית: מהנדס בניין או קונסטרוקטור צריכים לבדוק ולוודא שמבחינה מבנית הבניין מסוגל לשאת ולתמוך במשקל הנוסף של המרפסת, כולל דיירים, ריהוט וכל עומס אחר. ייתכן שיהיה צורך בשינויים מבניים.
  • חוקי בנייה והיתרים: מומלץ לבדוק מראש אם ניתן להשיג את ההיתרים והאישורים הדרושים מהרשויות המקומיות.
  • עיצוב ואסתטיקה: צריך לתכנן את עיצוב המרפסת כך שישלים את הארכיטקטורה והאסתטיקה של המבנה. 
  • חומרים ושיטת הוספה: יש לבחור את החומרים המתאימים לבניית המרפסת, תוך התחשבות בגורמים כמו עמידות, מזג אוויר ודרישות תחזוקה. חומרים נפוצים כוללים פלדה, בטון, עץ וחומרים מרוכבים, כמו גם את שיטת ההוספה האופטימלית.
  • בטיחות: חשוב לוודא שתכנון המרפסת כולל אמצעי בטיחות, כולל מעקות מאובטחים.
  • נגישות: תכנון הוספת מרפסת צריך לכלול אפשרות גישה אליה. לעיתים הדבר ידרוש הריסת קיר וכד’, ומומלץ  שהדלת תעמוד בתקני נגישות ותהיה קלה לשימוש.
  • איטום: המרפסת צריכה להיות אטומה כדי למנוע חדירת מים ופגיעה בפנים הדירה. 
  • עלויות ותקציב: חשוב מאוד לחשב את העלות הכוללת של הוספת מרפסת, כולל בנייה, היתרים, חומרים ועבודה, ולקבוע מסגרת תקציבית.
  • בחירת אנשי מקצוע: גורם מרכזי בהצלחת פרויקט הוספת מרפסת הוא בחירת אנשי המקצוע שילוו את התהליך מרגע התכנון, דרך הגשת הבקשה להיתר ובחירת קבלן מוסמך בעל ניסיון, ועד לבניית המרפסת. 

באותו נושא | חוק המרפסות >>

מהם היתרונות של הוספת מרפסת שמש

ישנם יתרונות מגוונים להוספת מרפסת לדירה:

  • מרחב מחיה בחוץ: מרפסת מספקת הרחבה של חלל הדירה אך מחוצה לה. בישראל, עם מזג האוויר חמים ברוב ימות השנה, ישיבה בחוץ על כוס קפה או בירה עם חברים לפנות ערב משפרת לגמרי את איכות החיים.
  • עלייה בשווי הנכס: תוספת מרפסת בדרך כלל מעלה את הערך הכולל של הדירה, ושווי המכירה יהיה  גבוה יותר. קונה שמבקש לרכוש את הדירה יסכים לשלם יותר כי יש גם מרפסת.
  • אור ואוורור טבעיים: כשיש מרפסת הדירה נהנית מיותר אוויר, וגם מאור טבעי.
  • שימושים מגוונים: במרפסת אפשר לעשות על האש בלי עשן בתוך הבית. בנוסף, אפשר ליצור מין ״גינה״ על המרפסת או ליצור פינת עבודה נעימה באוויר, ועוד.
  • אירוח: אין כמו מרפסת לאירוח ביום קיץ חם.

בגדול אפשר לומר שכל היתרונות של מרפסת שמש משפרים את איכות החיים של דיירי הבית ובכל מקרה, מבחינת ערך הדירה, ההשקעה שווה.

אייפק - הוספת מרפסת שמש

האם ניתן להוסיף מרפסת שמש באופן עצמאי או שצריך אישור של כלל הבניין

לא! כשמתגוררים בבניין צריך לקבל הסכמה לתוספת מ-75% מכלל דיירי הבניין על מנת שניתן יהיה לקבל היתר בנייה מהוועדה לתכנון ובניה של הרשות.

לעיתים כשדייר מעוניין להוסיף לדירתו מרפסת הוא ינסה לא רק לשכנע את הדיירים להסכים לתוספת אלא אף להצטרף לפרויקט ולהוסיף מרפסות לכלל הדירות.

הוספת מרפסת שמש – מחירים

מחירים למ”ר להוספת מרפסת שמש יכולים לנוע בין 5,500 ש”ח ל-8,000 ש”ח למ”ר כך שעבור מרפסת סטנדרטית של 12 מ”ר המחיר יהיה 60,000 ש”ח – 100,000 ש”ח.

מה משפיע על המחיר?

העלות של הוספת מרפסת לבניין יכולה תשתנה בהתאם לפרמטרים כמו:

מה משפיע על המחיר של הוספת מרפסת שמש - איניפוגרפיקה

סוגים של מרפסות שניתן להוסיף 

ישנם מספר סוגי מרפסות שניתן להוסיף לבניין, לכל אחת שיטות בנייה, יתרונות וחסרונות משלהם:

  • מרפסת בטון: הוספת מרפסת שמש מבטון מתבצעת על ידי יציקת בטון לתוך טפסות או תבנית הנתמכת על ידי מבנה הבניין. ניתן להוסיף פלדה לחיזוק המרפסת. אחרי שהבטון מתקשה הוא יוצר מבנה מוצק ועמיד.

יתרונות:

עמידות: מרפסות בטון עמידות גם לפגעי מזג האוויר וגם מפני בלאי. הן ידועות באורך החיים.

תחזוקה מינימלית: מרפסת בטון דורשת תחזוקה מועטה יחסית, עם איטום או צביעה מדי פעם כדי להגן על פני השטח.

חסרונות:

משקל: מרפסות בטון הן כבדות, מה שעלול לחייב שינויים מבניים כדי לתמוך בעומס הנוסף.

עלות: הן יכולות להיות יקרות יותר להתקנה בהשוואה לכמה סוגי מרפסות אחרים, בשל הצורך בטפסות ובזמן אשפרה.

  • מרפסת פלדה או ברזל: מרפסות אלה בנויות בדרך כלל על ידי ריתוך או הברגה של חלקי פלדה או ברזל יחד כדי ליצור את מבנה המרפסת. המרפסת עשויה להיות מעוצבת עם מסגרת פלדה וחומר סיפון, כגון סורג פלדה או עץ, למשטח ההליכה. יש גם צורך בציפויי מגן,,כגון צבע או גלוון, למניעת חלודה וקורוזיה.

יתרונות:

חוזק: מרפסות פלדה וברזל הן חזקות, ומסוגלות לתמוך בעומסים כבדים בלי צורך בשינויים מבניים נרחבים.

משקל: הן קלות ביחס לבטון, מה שיכול להפחית את הצורך בתומכים נוספים.

חסרונות:

תחזוקה: הן דורשות תחזוקה שוטפת למניעת חלודה וקורוזיה, כולל צביעה מחדש או גלוון מחדש.

עלות: העלות של פלדה או ברזל יכולה להשתנות בהתאם למחירי השוק  מה שעלול להפוך אותן ליקרות יותר בתקופות מסוימות.

היתרונות בסגירת מרפסת שמש

אם אתם שוקלים הוספת מרפסת שמש בקרוב, להלן כמה יתרונות מרכזיים: 

  1. להרוויח שטח מקורה נוסף – סגירת מרפסת שמש מוסיפה שטח יקר ערך ומקורה לביתכם או לדירתכם. זו אופציה טובה ושימושית מאוד, למשל במידה ואתם זקוקים לחדר שינה נוסף, אם אתם רוצים לארגן פינת עבודה או אזור משרדי בבית או שרצויה לכם פינת משחקים מוצלת וכן הלאה. 
  2. יותר נעים בבית – סגירת מרפסת יכולה להפוך את הבית לנעים יותר. בזכות הסגירה פחות חום נכנס פנימה בקיץ ופחות קור ורוח נכנסים בעונת החורף. 
  3. הבית נקי יותר – מרפסת סגורה יותר שמורה ופחות צוברת לכלוך לעומת מרפסת סגורה. למעשה, סגירת מרפסת הופכת את הבית כולו לנקי יותר משום שפחות לכלוך ואבק נכנסים מבחוץ. 
  4. איכות חיים ופרטיות – הרבה אנשים מרגישים שסגירת מרפסת מקנה להם יותר איכות חיים בבית. כמו כן, מרפסת סגורה תורמת לתחושה של יותר פרטיות וביטחון. 
  5. פחות רעש – סגירת המרפסת מפחיתה את כמות ועוצמת הרעשים שנכנסים הביתה.

היתרונות בסגירת מרפסת שמש ipac

רעיונות עיצוב למרפסת שמש מהממת – כיצד ליצור מרפסת שמש פונקציונלית לאירוח

עיצוב מרפסת מתחיל ראשית בבחירת הסגנון. 

מרפסת בסגנון מודרני הסגנון יתבטא בקווים נקיים ובעיצוב מינימליסטי. מומלצת פלטת צבעים ניטרלית עם נקודות צבע עזות או סכמות מונוכרומטיות.

לסגנון הזה יתאימו מעקות זכוכית או מתכת, לנוף פתוח וללא הפרעה, ריהוט חוץ אלגנטי ועכשווי, ותאורה שקועה או גופי תאורת לד חדה. ריצוף חלק.

אפשר גם להתקין מיני מטבח חוץ עם מכשירי נירוסטה, ולחתום בצמחיה מסודרת באדניות. 

מרפסת בסגנון בוהמי מעקה מעץ, שילוב אקלקטי של צבעים, דפוסים ומרקמים. אפשרויות ישיבה נמוכות כמו כריות רצפה, מחצלות, או ערסלים. 

 פריטי עיצוב בהשראה אתנית או עולמית, צמחים תלויים וירק שופע במאחזי מקרמה.

התאורה מסביב רכה, ואפשר להוסיף פנסים תלויים..

מרפסת בסגנון ים תיכוני פלטת צבעים חמה ואדמתית של אריחי טרה קוטה או פסיפס לריצוף, עם מעקות ורהיטים מברזל יצוק.

במרפסת, ריהוט קש ושולחן פסיפס קטן לקפה שחור.

אפשר ליצור גינה קטנה של עשבי תיבול ים תיכוניים כמו רוזמרין ובזיליקום, ולפזר עציצים או אדניות קרמיקה עם עצי זית או הדרים זעירים.

האם מומלץ לסגור מרפסת שמש?

לא ניתן לומר בהכללה שלכולם מומלץ לסגור מרפסת שמש, אך בהחלט במצבים מסוימים יש בכך תועלות רבות. כמה תמרורים יכולים לסייע בקבלת ההחלטה: 

  • ההחלטה לסגור מרפסת שמש תלויה בין היתר בטעמכם האישי, וכן באופי חלל הפנים בבית ובמספר החדרים. כדאי להביא בחשבון שיקולים ארוכי טווח ולשים לב לצרכים האישיים והמשפחתיים שלכם שעשויים להשתנות. למתלבטים, פתרון שאפשר להביא בחשבון הוא סגירה גמישה, שניתנת לפתיחה חלקית או מלאה לפי הצורך. 
  • למי שזקוק בשלב זה לחדר נוסף או שרוצה לארגן פינת אירוח סגורה מרוהטת, חדר עבודה נעים ובו פרטיות או אפילו אזור אחסון, מרפסת שכיום איננה נמצאת בשימוש רב תניב תועלת לאחר סגירתה.  
  • מומלץ לסגור את המרפסת אם אין לכם כל כך שימוש בחלל הפתוח, לטובת אירוח, פנאי וכדומה. למי שאוהב לעיתים קרובות לצאת החוצה ולנשום אוויר צח, אפשר ליישם פתרון משולב, של סגירת מרפסת בשילוב תריסי הזזה או פתרונות ניידים אחרים.  
  • סגירת מרפסת בשיטות מסוימות עשויה להפחית את כניסת האור והאוויר הביתה. אם אתם חוששים מכך, מומלץ לשקול סגירת מרפסת בשיטה שלא תחסום את האור והאוויר וזה אכן אפשרי כפי שנתאר בהמשך. 

היתרונות בסגירת מרפסת שמש אם אתם שוקלים הוספת מרפסת שמש בקרוב, להלן כמה יתרונות מרכזיים:  להרוויח שטח מקורה נוסף - סגירת מרפסת שמש מוסיפה שטח יקר ערך ומקורה לביתכם או לדירתכם. זו אופציה טובה ושימושית מאוד, למשל במידה ואתם זקוקים לחדר שינה נוסף, אם אתם רוצים לארגן פינת עבודה או אזור משרדי בבית או שרצויה לכם פינת משחקים מוצלת וכן הלאה.  יותר נעים בבית - סגירת מרפסת יכולה להפוך את הבית לנעים יותר. בזכות הסגירה פחות חום נכנס פנימה בקיץ ופחות קור ורוח נכנסים בעונת החורף.  הבית נקי יותר - מרפסת סגורה יותר שמורה ופחות צוברת לכלוך לעומת מרפסת סגורה. למעשה, סגירת מרפסת הופכת את הבית כולו לנקי יותר משום שפחות לכלוך ואבק נכנסים מבחוץ.  איכות חיים ופרטיות – הרבה אנשים מרגישים שסגירת מרפסת מקנה להם יותר איכות חיים בבית. כמו כן, מרפסת סגורה תורמת לתחושה של יותר פרטיות וביטחון.  אייפק - האם מומלץ לסגור מרפסת שמש

האם נדרש אישור לסגירת מרפסת שמש?

כדי לסגור או להוסיף מרפסת שמש, יש צורך להוציא אישור, אף כי לא בהכרח מדובר בהיתר בניה כפי שנדרש בבניית חדר נוסף (שמהווה הרחבה לבית). שלא כמו בעבר, בחלק מסוגי המרפסות האישור ניתן בצורה יחסית קלה ומהירה, על פי אופי הסגירה שבחרתם. 

הגישה הכללית להרשאות מטעם רשויות התכנון והבנייה היא להתיר את הסגירה, אלא אם כן יש בכך פגיעה בשכנים או בצד שלישי אחר. אם יש בסגירת המרפסת כדי להשפיע על האסתטיקה של המבנה ולהפריע לשכנים, יש צורך באישורים והסכמות. התייעצות עם אדריכל לגבי האפשרויות הפתוחות בפניכם תוכל לסייע לכם לקבל החלטה שקולה שמתאימה לאופי המבנה ולצרכים שלכם וכן תוך התחשבות בגישה של הרשות המקומית שלכם. 

כל השיטות לסגירת מרפסת שמש

ישנן שיטות מגוונות שמתאימות מאין כמותן לביצוע סגירה למרפסת שמש, כך למשל:

  • סגירת אלומיניום – בעבר מרפסות פתוחות שנסגרו הפכו למעשה לחדרים רגילים, שעשויים בטון ובלוקים. סגירה כזאת יקרה יחסית וכיום יש אפשרות להוזיל את העלות ולקצר את זמן ההקמה, ידי סגירה באלומיניום. סגירה מסוג זה מביאה עימה יתרונות כגון עלות משתלמת,  זמני בנייה מאוד מהירים שלא מפריעים כמעט לשגרת החיים, איטום יעיל ובידוד רעש טוב, עמידות בפני חלודה ואפשרות לעיצוב בסגנונות שונים.
  • סגירה בשילוב לוחות זכוכית השימוש במסגרות אלומיניום מאפשר לשלב סגירת זכוכית. מרפסות שסגורות עם לוחות זכוכית שומרות על תחושה של מרפסת פתוחה, עם זווית ראייה נוחה החוצה. סוגי זכוכית אפשריים כוללים טריפלקס או זכוכית מחוסמת ומבודדת, ששומרים היטב על בידוד ובטיחות. 
  • סגירה בפרופיל בלגי – הפרופיל הבלגי היפה והמעוצב, העשוי ברזל או אלומיניום, מכניס למרפסת פתרון דקורטיבי. ניתן לעצב באין ספור אפשרויות, לכל טעם. סגירה בברזל יקרה יותר בדרך כלל, לעומת סגירה בפרופיל בסגנון בלגי, מאלומיניום. 
  • סגירה בשילוב תריסים והצללה – סגירת מרפסת בתריסים יכולה לשלב תריסים עם מנוע חשמלי או ללא מנוע. התריסים יכולים להיות מפלסטיק או מאלומיניום. היתרון טמון באפשרות לשלוט בכמות האור הנכנסת. סגירה בתריסי אלומיניום מספקת פתרון מעוצב ועמידות גבוהה לאורך זמן. 

כל השיטות לסגירת מרפסת שמש אייפק שירותי הנדסה ואדריכלות

איך חברת IPAC יכולה לעזור בסגירת מרפסת שמש?

שוקלים לסגור את מרפסת השמש שלכם? חברת IPAC למתן שירותי תכנון ואדריכלות תוכל ללוות אתכם בתכנון והתקנת מרפסת סגורה, באיכות חסרת תחליף. לחברה ניסיון רב בהוצאת אישורים לכל סוגי המרפסות ותפירת פתרונות איכותיים ומותאמים לכל לקוח ולכל סגנון של מרפסת שמש.  

מה למדנו בכתבה:

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

חברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה הוקמה על מנת לתת שירות להוצאת היתרי בניה. החברה הוקמה לתת מענה מקצועי מהיר ויעיל לתושבים למימוש והוצאת זכויות הבניה בנכס שבבעלותם.

אנו בחברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה מבינים ויודעים את צורכי הלקוח ומיישמים את הצרכים תוך כדי תכנון מיטבי של הבניה המבוקשת. חשוב לנו לתת מענה אמין בהליך הוצאת ההיתר, לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו, ככל שתלוי בנו, ולתת שירות יוצא דופן ללקוחות.

לינקים שימושיים:

אודות | הצוות שלנו | גוגל | פייסבוק

פגישת יעוץ ואבחון הכוללת בדיקה ראשונית הינה ללא עלות