בניית מדרגות לעליית גג

מדרגות לעליית גג

בבית עם עליית גג, בניית מדרגות שיובילו אליה היא תוספת הגיונית. עם בניית מדרגות לעליית גג, הופכים את מה שהיה פעם חלל בלתי נגיש לאזור שיכול לשמש לאחסון, למשרד ביתי, או אפילו לחדר שינה נוסף. מדובר לא רק בעניין של נוחות; מדובר במיקסום הפוטנציאל של מרחב המחיה שלנו. יתר על כן, מדרגות לעליית גג מעלות את הערך הכולל של הבית. מעבר לכך שמדרגות הן פרקטיות ומציעות הזדמנות לשימושים מגוונים – הן בעליית הגג עצמה והן בחלל מתחת למדרגות – הן השקעה חכמה עבור כל בעל בית.

>> בניית חדר בחצר

שימושים של מדרגות לעליית גג

מעבר לכך שמדרגות משמשות לעלות לעליית הגג, הן יכולות להפוך לאלמנט עיצובי, ואפשר לנצל את החלל מתחת ומסביב למדרגות גם לשימושים אחרים, כמו למשל:

  • פינות יעודיות – ניצול השטח מתחת למדרגות לפינת יצירה לילדים, או אפילו פינת עבודה שקטה ומבודדת. 
  • ריהוט פונקציונלי – ניצול חוסר האחידות בין השלבים יכול לשמש ליצירת מדפים לצרכים שונים, נישות ישיבה שקטות, ספריות קטנות או אפילו אביזרים לתליית חפצים.
  • אחסון – מתחת למדרגות אפשר לבנות ארונית לאחסון מצרכים, חומרי ניקוי, נעליים או כל דבר אחר.

באנר הנעה לפעולה IPAC - חוק בניית מרפסות

האם צריך היתר לבניית מדרגות לעליית גג?

אם רוצים לבנות מדרגות לעליית גג קיימת אין צורך בהיתר בניה.

>> הוספת מרפסת שמש

כל מה שצריך לדעת על תקנות הבנייה והבטיחות

כשבונים מדרגות לעליית גג חשוב להקפחד על עמידה בתקנות הבנייה והבטיחות. 

נתחיל בזה שיש להקפיד על:

  • מידות המדרגות: מידות המדרגות לעליית גג חייבות לעמוד בתקנים ספציפיים. יש לתכנן בקפידה את רוחב הצעד, שנע בדרך כלל בין 28-30 ס”מ, ואורך המדרגה צריך להיות בטווח של 10-17.5 ס”מ. מידות אלו מבטיחות שיהיה נוח ובטוח לעלות ולרדת במדרגות לא סכנת מעידה, וכן שהמדרגות לא תהיינה תלולות מדי.
  • התקנת מעקה: המעקה משמש כאמצעי תמיכה והגנה. גובהו צריך להיות בטווח של 90-110 ס”מ, כדי לספק תמיכה נאותה בעת עלייה או ירידה במדרגות. בנוסף, המרווח המרבי בין עמודי המעקה לא יעלה על 10 ס”מ, שהוא המרווח המוגדר כמונע סיכון של נפילה דרך הרווחים. במקרים בהם המדרגות נבנות בסמוך לתקרה, ניתן להתקין מעקה בצד אחד בלבד, המציע יציבות ותמיכה מבלי לחסום את מרווח הראש.

מעבר למידות של המדרגות והמעקה, ישנן מספר תקנות נוספות שיש להקפיד עליהן בעת בניית מדרגות לעליית גג:

  • גובה תקרה – גובה התקרה מעל גרם המדרגות צריך להיות לפחות 2.10 מטר, כדי למנוע מהמשתמשים לחבוט בראשם.
  • חומרים – מדרגות חייבות להיות בנויות מחומרים עמידים בפני אש.
  • זווית גרם המדרגות – זווית הנטייה של המדרגות צריכה להיות לפחות 60 מעלות, מה שמבטיח טיפוס נוח ובטוח.

עמידה בתקנות הבטיחות הללו בעת בניית מדרגות המגיעות לעליית הגג היא חיונית. הקפדה על סטנדרטים אלו מבטיחה לא רק את בטיחות המשתמשים במדרגות אלא גם שהמדרגות יהיו פונקציונליות, ונוחות. 

>> תוספת חדר לבית קרקע

שלבי התקנת מדרגות לעליית גג

ישנם מספר שלבים להתקנת מדרגות לעליית הגג:

  1. תכנון והכנה – השלב שבו בודקים איפה יהיה הכי טוב למקם את גרם המדרגות ביחס למרחב הבית, מחליטים על סוג המדרגות האופטימלי, כולל בדיקת מרווחים, מידות מדויקות וכד’
  2. עיצוב המדרגות – יצירת תכנית עיצוב מפורטת למדרגות, כולל שרטוט שיבטא את מידות גרם המדרגות, כלומר רוחב המדרגות, אורך המדרגות, גובה העליות וכן המעקה.
  3. בחירת חומרים בחירת החומרים מהם יבנו המדרגות, תוך התחשבות גם באספקט אסתטי וגם בעמידות. 
  4. בניית גרם המדרגות – בניית מיתרי המדרגות, שהם התומכים האלכסוניים למדרגות. אז מוודאים גם שהם מרווחים באופן שווה ומהודקים היטב. מחברים את המדרגות למיתרים ובודקים שהם מפולסים ומהודקים כראוי.
  5. התקנת מעקה – מחברים את המעקה בצורה מאובטחת לגרם המדרגות, ומוודאים שהוא בגובה הנכון ומשתרע לכל אורך המדרגות.
  6. גימור – גימורים אחרונים כדי להגן ולשפר את המדרגות, ואם יש צורך – לשייף, לצבוע, לצפות או כל גימור אחר.
  7. בדיקה סופית – לפני השימוש, בודקים את המדרגות לעליית הגג ואת ההתקנה על ידי איש מקצוע מוסמך, כדי לוודא שהם אכן עומדים בכל התקנות ודרישות הבטיחות.

חשוב לזכור כי בניית מדרגות לעליית גג יכולה להיות פרויקט מורכב, ומומלץ שאיש מקצוע יבצע את העבודה בצורה יעילה, בטוחה ונכונה.

דוגמה לבניית מדרגות לעליית גג - ipac

בניית מדרגות לעליית גג – מחירים 

המחיר של בנייה והתקנת מדרגות לעליית גג מושפע מכמה אלמנטים:

  • סוג וחומרים: סוג המדרגות, למשל מדרגות ברזל, מדרגות לולייניות, מדרגות מוכנות מראש, מדרגות תלויות, מדרגות מתקפלות וכד’ – ישפיע באופן משמעותי על העלות. גם איכות החומרים עבור המדרגות תשפיע על המחיר הכולל.
  • מורכבות עיצובית: תכונות מיוחדות כמו מעקות ואלמנטים דקורטיביים יכולות להגדיל את העלות, כמו גם עיצובים מותאמים אישית ופרטים מורכבים שדורשים עבודה וחומרים נוספים.
  • מידות: הגודל והמורכבות של גרם המדרגות, כולל מספר ורוחב המדרגות והמידות הכוללות, משפיעו כמובן על העלות. 
  • מיקום ונגישות: מיקום עליית הגג בתוך הבית יכול להשפיע על העלות, אם למשל קשה לגשת לעליית הגג או שאיש צורך בשינויים נרחבים במבנה הקיים.
  • גימור ואסתטיקה: גימורים מתקדמים עשויים לייקר את המחיר.
  • המוניטין והניסיון של הקבלן: קבלנים מיומנים ובעלי מוניטין עשויים לגבות יותר. מצד שני, סביר להניח שהעבודה שלהם גם תעמוד בתקני בטיחות וגם תהיה איכותית, כך שלטווח הארוך המחיר ישתלם.

>> תכנון בית דו משפחתי

6 טיפים לבניית מדרגות לעליית גג

כמה טיפים לפני בניית מדרגות לעליית גג:

  • להכיר את תקנות הבנייה והבטיחות הקשורים למדרגות לעליית גג, כדי להימנע מעוגמת נפש בהמשך.
  • לבדוק תקינות מבנית של הרצפה והתקרה על מנת לוודא שאכן הם יכולים לתמוך במשקל הנוסף של המדרגות והמשתמשים. אם יש צורך, אז לחזק אותם או לשנות אותם לפני הבנייה.
  • לעשות סקר שוק ולתכנן את התקציב בקפידה, תוך התחשבות לא רק בחומרים ובעבודה, אלא גם בהוצאות בלתי צפויות שעלולות להתעורר במהלך הבנייה.
  • לשכור איש מקצוע שיכול גם לתכנן וגם לבצע את ההתקנה. בעוד שעשה זאת בעצמך היא אופציה, התקנת מדרגות בעליית הגג יכולה להיות מורכבת. אם אינכם בטוחים, עדיף לשכור קבלן מקצועי עם ניסיון בפרויקט מסוג זה,
  • לתכנן בקפידה לפני תחילת הבנייה את השטח הפנוי, את מידות גרם המדרגות, את הפריסה ואת העיצוב שמתאים לחלל ולצרכים.
  • לוודא שדלת עליית הגג נפתחת פנימה ולא לכוון המדרגות. פתיחה כזאת תמנע מהמגיעים לדלת לסגת אחורנית על מדרגות

עיצוב שחושב מחוץ לקופסא

דמיינו גרם מדרגות לעליית גג שמגלם עיצוב חדשני. גרם מדרגות ייחודי שלא בהכרח יהיה בקווים ישרים וזוויות ישרות מסורתיות, או ידבוק בעיצוב ישר וקונבנציונלי; העיצוב יכול לאמץ סגנון ייחודי המשלים את האסתטיקה של הבית. יתרה מכך, תכנון מדרגות מושכל ויעיל ינצל את החלל בצורה אופטימלי תוך הבטחת חווית עלייה וירידה בטוחה ונעימה. אפשר ליצור גרם מדרגות לולייני שיצמצם את השטח שתופס גרם המדרגות המסורתי, וזו עשויה להיות בחירה מסקרנת ופרקטית, במיוחד בחללים מוגבלים. 

גם במעקה ניתן  לשלב בו אלמנטים אלגנטיים של מתכת וזכוכית, במקום מבנה סטנדרטי, מה שיוסיף נופך של תחכום.

בניית מדרגות לעליית גג יכולה להתעלות מעל הייעוד הפונקציונלי שלהן, ולהפוך אותן למעין ריהוט אמנותי בחלל הבית.

מה למדנו בכתבה:

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

חברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה הוקמה על מנת לתת שירות להוצאת היתרי בניה. החברה הוקמה לתת מענה מקצועי מהיר ויעיל לתושבים למימוש והוצאת זכויות הבניה בנכס שבבעלותם.

אנו בחברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה מבינים ויודעים את צורכי הלקוח ומיישמים את הצרכים תוך כדי תכנון מיטבי של הבניה המבוקשת. חשוב לנו לתת מענה אמין בהליך הוצאת ההיתר, לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו, ככל שתלוי בנו, ולתת שירות יוצא דופן ללקוחות.

לינקים שימושיים:

אודות | הצוות שלנו | גוגל | פייסבוק

פגישת יעוץ ואבחון הכוללת בדיקה ראשונית הינה ללא עלות