הפיכת חדר לממ”ד – מה צריך לדעת

הקמת חדר ביטחון מאובטח, המכונה ממ”ד (מרחב מוגן דירתי), נדרשת כתוצאה מהמציאות הביטחונית בארץ ומתוך הערכת איומים עתידיים. בהתחשב באתגרים הביטחוניים הידועים מן העבר ובהתחשב באתגרים עתידיים, כל מי שאין בביתו ממ”ד צריך להכיר את האפשרות של הפיכת חדר לממד.

אותו מרחב מוגן נועד להן על בני הבית בתקופות של מתקפות טילים או אירועי טרור. הממ”ד משמש כאזור בטוח, לא רק מפני התקפות טילים אלא גם מפני איומים לא קונבנציונליים כגון התקפה כימית. כבר לפני שנים ממשלת ישראל התקינה תקנות ואף הגדירה הקלות בעניין הקמה ממ”דים או הפיכת חדר לממד.

באנר הנעה לפעולה IPAC

הפיכת חדר לממ”ד: היבטים של תכנון ועיצוב 

הפיכתו של חדר רגיל למרחב מגורים מוגן, ממ”ד, הוא תהליך מאוד משמעותי. הדבר מחייב תשומת לב להיבטי תכנון ועיצוב קפדניים, השונים מתוספות בניה או שיפורי בניה אחרים. כידוע, מראשית שנות ה-90  קובע החוק שיש לבנות ממ”ד בכל בניין חדש שמוקם בישראל. המשמעות היא שבבתים שתוכננו ונבנו קודם לכן, הפתרון של חדר ממוגן איננו קיים. וזה המקום שבו הרבה אנשים מתעניינים באפשרות של הפיכת חדר לממ”ד ובמילים אחרות – הסבת חדר רגיל בבית, לכדי חדר ממוגן ומאובטח במיוחד. 

בעת תכנון מהלך שכזה, חשוב להיעזר מבחינת תכנון ועיצוב באנשי המקצוע המתאימים. אלה יכולים להיות אדריכלים, אשר יש להם ניסיון בביצוע פרויקטים דומים מסוג זה. אפשר כמובן לבקש לפני התכנון בקשות או להציע הצעות, אבל כל התוכניות צריכות בסופו של דבר להלום את הנחיות פיקוד העורף ולהתאים לחוקי הבניה העדכניים (לא פחות). בעזרת ליווי אדריכלי ניתן:

  1. לתכנן מרחב מוגן בטיחותי, שמשתמש בצורה אופטימלית במאפייני המבנה הקיים תוך בחירת החדר הטוב ביותר. 
  2. לעצב ממ”ד תוך הקפדה על תקני הבטיחות מצד אחד, והתאמה עיצובית שמתאימה לשימוש החדר ביום יום, מצד שני. 
  3. במסגרת עיצוב החדר, ניתן להשתמש בפתרונות כגון התקנת פאנלים חסיני פיצוץ והדף, שפותחו בישראל. לוחות אלו, העשויים משילוב של פולימרים ופיברגלס מעל קורות פלדה, מספקים הגנה משמעותית וניתן להתקין אותם בחדרים קיימים כדי להסב אותם לממ”דים. 

אייפק - תמונה ראשית - הפיכת חדר לממד היבטים של תכנון ועיצוב  – מה צריך לדעת

הוספת ממ”ד לבית פרטי: מהן דרישות פיקוד העורף

בעת הוספת ממ”ד לבית פרטי, פיקוד העורף מגדיר דרישות שנועדו להוות סטנדרט מינימלי. סטנדרט זה נועד לספק בטיחות מיטבית בזמן אמת ובמצבי חירום שונים. דרישות אלה כוללות למשל:

  1. מיקום החדר – באופן אופטימלי, הממ”ד צריך להיות ממוקם בחדר נגיש, שכל בני הבית יוכלו להגיע אליו בקלות ובמהירות.
  2. גודל החדר – גודלו של החדר צריך להיות מתאים למספר האנשים שהוא נועד לשמש. הכלל הוא מינימום של 9 מטר מרובע. במקרים מסוימים ניתן לבקש היתר לגודל קטן יותר, אך שלא יפחת מ-5 מ”ר.
  3. טיב החומרים – החדר צריך להיות בנוי עם קירות בטון ודלת פלדה, מסוג תקני שנבדק ויכול לעמוד בפיצוץ או רסיסים והדף.
  4. מערכת סינון אוויר – מסוג שאושר.
  5. עמידה בתקנות ובחוקי הבנייה – כל הקמה, שינוי או שדרוג צריכים להתבצע על פי חוקי הבנייה והתקנות העדכניים, כפי שנקבעו על ידי פיקוד העורף וגורמים אזרחיים רלוונטיים.
Ipac

דרישות פיקוד העורף להוספת ממ״ד

מיקום החדר

גודל החדר

טיב החומרים

מערכת סינון אוויר

עמידה בחוקי הבנייה

בנית ממ״ד בבית פרטי >>

אילו היתרים נדרשים להפיכת חדר לממ”ד?

באשר לאישורים הנדרשים להסבת חדר לממ”ד, התהליך עבר לאורך השנים הקלות כדי לעודד פעולות מסוג זה. יחד עם זאת יש צעדים שצריך לבצע כדי לקבל היתרים חיוניים, למשל, יש צורך להגיש את תוכנית ההסבה של החדר לממ”ד, לצורך קבלת אישור מפיקוד העורף. בנוסף יש להגיש הודעה מתאימה לעירייה. יש לציין כי בזכות ההקלות אין צורך בהיתרים מורכבים מעבר לכך, כדי להוסיף ממ”ד בתחומי המבנה הקיים ובמקום חדר רגיל. הליך יחסית פשוט זה נועד להקל על שיפור ביטחונם של אזרחי ישראל. 

חוקים והיתרים להפיכת חדר לממ”ד >>

השפעת הפיכת חדר לממד על ערך הנכס

הסבת חדר רגיל לממ”ד מספקת בטיחות משופרת אך יכולה גם להשפיע לטובה ובאופן משמעותי על ערך הנכס. הדבר טבעי ביותר, משום שהביקוש לדירות ולבתים שיש בהם ממ”ד, יותר גבוה כיום ביחס למבנים דומים שאין בהם מרחב מוגן. עליית ערך הנכס נשענת על כמה דברים: 

  • תוספת של ממ”ד מעניקה ביטחון ושקט נפשי ומוסיפה ערך לנכס, הן בעיני רוכשים והן בעיני שוכרים. רוכשי דירות מוכנים בדרך כלל לשלם יותר עבור תוספת ממ”ד. שוכרי דירות גם הם מוכנים לשלם שכר דירה גבוה יותר, שכן לבטיחות יש ערך כלכלי מובהק. 
  • מבנה ישן עם תוספת ממ”ד עשוי להיות אטרקטיבי יותר לרכישה בעיני משקיעים. במיוחד באזורים שבהם הדירות ישנות או המבנים החד קומתיים אינם כוללים ממ”ד על פי רוב, יש ערך מיוחד לנכס שהוא יוצא מן הכלל. על נכסים מיוחדים, נהוג לשלם יותר. 
  • חשוב להעיר שערך הנכס הגבוה ביותר יתקבל כאשר ההסבה לממ”ד נעשית בצורה מיטבית, בליווי אדריכלי ובסיוע אנשי מקצוע שמתמחים בתכנון הסבה של חדרים לממ”דים. 

בניית ממ”ד בבית משותף >>

מה ההבדל בין ממד לחדר רגיל?

כאשר מתייחסים להסבת חדרים רגילים לממ”דים, ראוי לשים את האצבע על כמה הבדלים שבין חדרים רגילים לממ”דים. להלן ארבעה הבדלים מרכזיים:

  1. תכנון מבני – ממ”ד מתוכנן עם קירות מחוזקים ותקרה מחוזקת, שנועדו לעמוד בפני פגיעות חיצוניות, רסיסים או הדף של רקטות וטילים. זאת בניגוד לחדר רגיל, הבנוי מחומרי בנייה סטנדרטיים ללא חיזוקים או עיבוי מיוחדים. 
  2. סינון אוויר ואוורור – חדרי ממ”ד מצוידים במערכות סינון אוויר מיוחדות, שנועדו לספק אוויר נקי במקרה של התקפות כימיות או ביולוגיות על ישראל. בחדרים רגילים אין מערכות מיוחדות כאלה, ויש כניסה של אוויר רגיל מבחוץ.
  3. חלונות ודלתות – החלונות והדלתות בממ”ד עשויים מחומרים חסינים, הם מחוזקים בפלדה וכבדים בהרבה מחלונות ודלתות בחדרים רגילים. הם מתוכננים גם לאטום היטב את החדר כדי להגן מפני פיצוץ והדף ואף מפני תקפה כימית. לעומת זאת, בחדר רגיל יש חלונות ודלתות רגילים, וללא מערכת נלווית סינון אוויר. 
  4. מטרה ושימוש – ממ”ד מתוכנן במיוחד כמקלט פנימי וקרוב למקרי חירום, כגון התקפות טילים וכן מספק תוספת עמידות ברעידות אדמה. נהוג לעצב את הממ”ד בצורה סטנדרטית יחסית ולהשאיר מרחב פנוי לשהות בשעת חירום. לעומת זאת, חדר רגיל מיועד לחיי היומיום ומרוהט בהתאם לתכלית הקבועה של החדר.

כמה עולה להוסיף ממד לבית? >>

מהן התקנות של הסבת חדר לממ”ד

כדי להפוך חדר לממ”ד, יש לעמוד בסטנדרטים חשובים שיבטיחו שהחדר יוכל לספק הגנה נאותה. תקנים אלה מפורטים בחוקי הבנייה ובנהלי פיקוד העורף.
התקנות נוגעות בין היתר בדברים הבאים:

  1. עמידות – החדר חייב להיות בעל קירות, תקרה ורצפה מחוזקים היטב. עליהם להיות מסוגלים לעמוד בפני פיצוץ, הדף ורסיסים. על מנת להשיג זאת, יש צורך בשיפורי בטון יצוק ופלדה.
  2. מערכת סינון אוויר – בהתחשב באיומים אפשריים, של התקפות כימיות או ביולוגיות, הפיכת חדר לממד צריכה לכלול מערכת סינון אוויר מתקדמת. המטרה היא לספק אוויר נקי בכל מצב.
  3. דלתות ביטחון וחלונות מאובטחים – הדלתות והחלונות של הממ”ד עשויים רכיבים מסיביים, כגון פלדה, למניעת חדירת רסיסים או אלמנטים מסוכנים אחרים.
  4. תשתית תקשורת – יש צורך בתשתית תקשורת בתוך החדר. המטרה היא שבני הבית יוכלו לקבל עדכונים מכוחות ההצלה, מפיקוד העורף וגורמים אחרים, בזמן אמת.
  5. בנוסף, החדר הממוגן צריך להיות מצויד לשעת הצורך, על מנת לאפשר שהייה לתקופת מה. גם למשל חשוב שיהיו בו בקבוקי מים, מזון יבש או שימורים, תיק עזרה ראשונה, ציוד להיגיינה וכדומה.

תהליך הפיכת חדר לממד צריך להתבצע לפי תכנון קפדני, תוך מילוי כל התקנות העדכניות הנכונות לזמן הווה.

ההבדלים בין ממ”ד לבין שיפור מיגון לחדר קיים

הטבלה שלהלן מתארת בפירוט את ההבדלים בין בניית ממ”ד חדש לבין הסבה של חדר קיים:

בניית ממ”ד חדש הסבת חדר קיים לממ”ד
חדר בנוי מאפס, לפי התקנות ועל פי מפרט וחומרים מתאימים לבטיחות מכסימלית. חדר קיים בנוי, מחוזק על פי תוכנית הסבה מאושרת.
חיזוק עם בטון ופלדה ותשתיות נוספות לפי הצורך. נעשה שימוש בחומרים שמשתלבים עם החדר הקיים, לצורך חיזוק.
מיקום החדר יכול להיבחר באופן מיטבי, כבחירה אסטרטגית אופטימלית. מיקום החדר נבחר תחת אילוצים של החדרים הקיימים.
מערכת סינון אוויר מתקדמת משולבת מראש בממ”ד. עשוי להיות צורך בהתקנת תשתית נוספת למערכת סינון.
מרחב בנוי שמותאם לעמוד בתקנים המחמירים ביותר מראש, על פי כללי פיקוד העורף. נעשה מאמץ שהחדר יעמוד בסטנדרטים עדכניים, ככל האפשר.
עלות גבוהה יותר, שכן נדרשת בנייה חדשה של החדר מהיסוד. עלות ההסבה בדרך כלל נמוכה יותר, שכן מדובר בשדרוג ולא בבניה חדשה מאפס.
זמן בנייה יותר ממושך. זמן ביצוע מהיר יותר.

מה זול יותר – לבנות ממ”ד או להסב חדר קיים לממ”ד?

בניית ממ”ד חדש היא על פי רוב יקרה יותר משום שיש יותר עלויות הכרוכות בבנייה חדשה. נדרשים יותר חומרים, יותר שעות עבודה, כמות בטון ופלדה, יותר תכנון ועיצוב.
הסבת חדר קיים לממ”ד לרוב זולה יותר, שכן היא מבוססת על המבנה הקיים. עם זאת, העלות יכולה לנוע בתוך טווח רחב שכן יש להביא בחשבון את המצב הנוכחי של החדר, סוג השינויים והיקף השדרוג. אם חדר קיים דורש שינוי מאוד נרחב כדי לעמוד בסטנדרטים של פיקוד העורף, העלות יכולה להתקרב לזו של בניית ממ”ד.
במערך השיקולים, אפשר להביא בחשבון שיקול נוסף והוא עליית ערך הנכס. הן בניית חדר חדש והן הסבה לממ”ד צפויים להעלות את ערך הנכס. יחד עם זאת, הוספת ממ”ד חדש עשויה להעלות את הערך הנכס במידה רבה יותר. זאת מכיוון שהשטח הבנוי הכולל – נעשה גדול יותר.

>> כמה עולה להוסיף ממ״ד לבית

היבטים משפטיים: כללים ותקנות להוספת ממד

הוספת ממ”ד למבנים קיימים בישראל כפופה לכללים ותקנות שעברו שינויים לאורך השנים. נכון להיום, ישנם כמה היבטים משפטיים שכדאי לציין:

  • תיקון לחוק המקרקעין – תיקון חשוב לחוק היקל ופישט את התהליך של הוספת ממ”דים לדירות. תיקון זה מאפשר לדיירים להוסיף ממ”ד בתהליך קל ומהיר יחסית. חשוב לציין כי אפילו כאשר מדובר בתוספת בנייה, הרי שהחוק מאפשר להוסיף ממ”ד אפילו בהסכמה חלקית של בעלי יתר הדירות. 
  • היתר זריז להפיכת חדר לממ”ד – בבתים פרטיים או דירות, תקנה חדשה מאפשרת הוספת ממ”ד עם מינימום פרוצדורה, כל עוד הוא נשאר בתחומי המבנה. על בעלי הדירה או הבית להגיש תכנית לאישור פיקוד העורף. לאחר קבלת אישור רק צריך להודיע על כך לעירייה. אין צורך בהיתרים נוספים לצורך תהליך זה. 
  • תקני בנייה לממ”דים – כל המבנים החדשים מחויבים לכלול ממ”ד בתוכנית הבניה. הדבר כולל מבנים למגורים, מבנים קהילתיים, משרדים ומוסדות. כלל זה, שנקבע בשיתוף פיקוד העורף של צה”ל, מבטיח שכל בניין חדש שמקבל היתר יכלול ממ”ד תקני בסטנדרטים הכי עדכניים שישנם. מסיבה זו, נהוג לעודד הסבת חדרים לממ”דים, במבנים ישנים שהוקמו לפני שנים. 

אינפוגרפיקה היבטים משפטיים כללים ותקנות להוספת ממד ipac

הפיכת חדר לממ”ד – שלב אחרי שלב

הפיכת חדר רגיל לממ”ד כרוכה במספר שלבים:ֿ

  1. בחינת החדר ותכנון ראשוני – יש להיעזר באיש מקצוע להערכת השינויים הדרושים לפי מצב החדר. יש להתייחס לבדיקת הדירה או הבית, גודל החדרים, אופי המיקום של הדירה ועוד.
  2. תכנון מפורט ובקשה להיתרים – בשלב השני יש לפתח תוכנית מפורטת, על פי דרישות פיקוד העורף בתקן הנוכחי. כמו כן יש להוציא את כל היתרי הבנייה הדרושים.
  3. חיזוק מבנה – ביצוע חיזוק של הקירות, התקרה והרצפה בחומרים עמידים, עיבוי ותוספות, חיזוק חלונות והתקנה דלתות וחלונות הדף.
  4. התקנת מערכת סינון אוויר – התקנת מערכת סינון אוויר, בעלת ספיקה מתאימה לפי גודל החדר ומספר האנשים שהוא אמור לשמש.
  5. מערכות חשמל, תקשורת, מיזוג – לפי הצורך ניתן לבצע שדרוגים או תוספות למערכת חשמל, הוספת תשתית תקשורת, התקנת מיזוג לחדר מוגן וכיוצא בזה.

בחירת קבלן להפיכת חדר לממד

כאשר הופכים חדר רגיל לממ”ד, חשוב לבחור קבלן מנוסה בסוג העבודה הזה (לא כל קבלן בקיא בכך). הקמת ממ”ד במיטבו מתבססת על ידע מקצועי בקירות מחוזקים, מערכות סינון אוויר ועמידה בתקנות של פיקוד העורף. קבלנים מנוסים אחראים לכך שהחדר שהוסב יעמוד תקני הבטיחות הגבוהים ביותר, כמקובל כיום. 

חשוב להעסיק קבלן שאושר על ידי פיקוד העורף. קבלנים אלה מכירים היטב את התקנות וכללי הבנייה העדכניים הנדרשים לממ”דים. הם יכולים לספק את החומרים המתאימים ולשלב את שיטות הבנייה הרצויות כדי להבטיח שהחדר יהפוך לממ”ד הטוב ביותר האפשרי. בנוסף, הם יכולים לסייע בתהליך קבלת האישורים, בזכות ניסיון בתחום. בחרו קבלן עם המלצות, שהוכיח את עצמו בפרויקטים דומים, בהצלחה רבה. 

חוזה התקשרות מול משרד אדריכלות – על מה חשוב לשים לב - אינפוגרפיקה ֿ אייפק

מה למדנו בכתבה:

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

אייפק - שירותי אדריכלות והנדסה

חברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה הוקמה על מנת לתת שירות להוצאת היתרי בניה. החברה הוקמה לתת מענה מקצועי מהיר ויעיל לתושבים למימוש והוצאת זכויות הבניה בנכס שבבעלותם.

אנו בחברת Ipac שירותי אדריכלות והנדסה מבינים ויודעים את צורכי הלקוח ומיישמים את הצרכים תוך כדי תכנון מיטבי של הבניה המבוקשת. חשוב לנו לתת מענה אמין בהליך הוצאת ההיתר, לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו, ככל שתלוי בנו, ולתת שירות יוצא דופן ללקוחות.

לינקים שימושיים:

אודות | הצוות שלנו | גוגל | פייסבוק

פגישת יעוץ ואבחון הכוללת בדיקה ראשונית הינה ללא עלות